Vrouwen 1 verliest ongeslagen status door nederlaag bij TKB VR2

12 oktober 2015 18:00

Waar het de heren van Zondag 1 afgelopen weekend lukte een matige wedstrijd in winst om te zetten, lukte dit Vrouwen 1 niet. Er werd met 2 – 0 verloren van The Knickerbockers VR2.

Een wedstrijd bij deze studentenclub uit Groningen is altijd in meerdere opzichten een bijzondere ervaring. Allereerst is daar het kenmerkende ‘clubhuis’, waar geen bestuurskamer te vinden is, maar slechts een bar en een stel oude bankstellen. Vanaf het eindsignaal van de eerste wedstrijd (rond 12 uur) vloeien de biertjes er rijkelijk. Een bord boven de bar (‘Eén bier is geen bier!’) geeft de klant te kennen dat er niet slechts één biertje besteld kan worden: 2 biertjes kosten € 1,60; elk volgend biertje gaat voor € 0,80 over de toonbank. De teams kunnen zich omkleden in het sportcomplex even verderop, waar je zelf een kleedkamer dient uit te zoeken, die gedeeld wordt met allemaal andere sporters die daar fitnessen of een andere sport beoefenen. Ook de aanvangstijd is voor de Stannebuursters ongewoon, namelijk 12.00 uur. Dat houdt een vertrektijd van 10.00 uur in, wat toch weer even wennen is.

Nu de KNVB geen scheidsrechters meer aanstelt voor de wedstrijden in de tweede klasse vrouwen, was het deze keer nog meer dan andere weken afwachten wat voor scheidsrechter er op het veld zou staan. Al snel zou blijken dat dit deze week niet de meest geschikte persoon was… Beide teams leverden geen beste prestatie, maar de scheidsrechter spande de kroon.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar (68. Roxana Epema); Lisa-Marije Braaksma (56. Veronique Epema), Femke Reitsma en Miranda Blauw (68. Berber Braaksma).

Na vijf minuten werd TKB voor het eerst gevaarlijk. De Groninger linksbuiten trok naar binnen. Ilse Lijzenga ging goed het duel aan, maar kon niet voorkomen dat er een schot gelost werd. Keepster Joyce Steenhouwer wist echter redding te brengen, en hierna werkte Ilse de bal weg over de achterlijn. Uit de corner die hierop volgde, moest Joyce wederom in actie komen op een goed ingekopte bal. Wederom hield ze haar doel schoon.

Vlak hierna had St.-Anna een vrije trap op een mooie plek moeten krijgen, toen de keepster in een duel met Miranda Blauw de bal klemde, zodat deze laatste niet bij de bal kon komen. De scheidsrechter liet dit echter lopen. Na 18 minuten kreeg St.-Anna de eerste kans. Uit een goed genomen corner kon de bal op de doellijn worden weggewerkt. Een tweede corner resulteerde in een voorzet van Esther Wagenaar, die bij de tweede paal net te hoog bleek voor Femke Reitsma. Francien Hoogland kreeg de grootste kans toen ze na een goede loopactie min of meer alleen tegenover de keeper kwam te staan. In plaats van zelf te schieten besloot ze de bal breed te leggen. Helaas was daar geen teamgenoot om de bal binnen te schieten.

Het spel van beide teams was verre van goed. Er werd veelvuldig balverlies geleden, zodat het een rommelige wedstrijd werd. TKB creëerde ook vrijwel geen kansen, maar uit corners was de ploeg steeds gevaarlijk met de kopsterke verdediger die mee naar voren schoof. St.-Anna leek ondanks het matige spel toch met een voorsprong te gaan rusten, maar een door Lisette Wagenaar genomen vrije trap belandde op de paal. De ruststand was derhalve 0 – 0.

De tweede helft kende eenzelfde spelbeeld: twee teams die wel hun best deden, maar waarbij vrij weinig lukte vandaag. De scheidsrechter begon een steeds grotere rol te spelen met zijn zeer warrige optreden. Het was niet dat hij een thuisfluiter was, maar hij leek wel voor de eerste maal een fluit in zijn handen te hebben. Beide ploegen ergerden zich hier mateloos aan, maar bleven ten opzichte van elkaar sportief. Vijf minuten in de tweede helft floot de scheidsrechter eerst voor hands, met een penalty voor TKB als gevolg. Deze beslissing draaide hij echter terug, omdat grensrechter Henk Lijzenga buitenspel geconstateerd had. Even later kwam TKB toch op voorsprong, toen een houdbaar schot vanaf links keepster Joyce verraste. In de 58e minuut had St.-Anna een vrije trap moeten krijgen na een terugspeelbal, die door de keepster van TKB in de handen gepakt werd. De scheidsrechter wuifde dit echter weg…

Het niveau zakte in de tweede helft nog verder weg. St.-Anna kreeg nog wel enkele kansen, maar wist niet te scoren. Een keihard schot van Veronique Epema spatte uiteen op de lat. Joyce moest ook nog enkele malen reddend optreden. Vlak voor tijd kon ze niet voorkomen dat TKB de beslissende 2 – 0 maakte uit een corner. Dit was de eindstand.

St.-Anna liep tegen de eerste nederlaag van het seizoen aan en verliest hierdoor de ongeslagen status. Hopelijk speelt St.-Anna as. zaterdag in de thuiswedstrijd tegen Oranje Nassau VR3 (15.00 uur) weer naar haar kunnen, zodat er weer drie punten gepakt gaan worden!