Geflatteerde overwinning van St.-Anna op FC Harlingen

19 oktober 2015 20:00

Voor zondag 18 oktober jl. stond de thuiswedstrijd tegen FC Harlingen op het programma. De laatste keer dat thuis tegen Harlingen werd gespeeld was op 14 november 2004 en de havenstadbewoners wonnen destijds met 1-3.

Tekst: Willem Hiemstra

De opstelling van St.-Anna zag er als volgt uit: in het doel Jouke Bosje en verder Joris Kolkman, Geert Scheer, Theo Valk, Waling Westra, Robin Boersma, Pieter Jan Plat, Guylian Kick, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber. De leiding was in handen van scheidsrechter Hoof uit Steenwijk, die een prima wedstrijd floot.

Na de aftrap bleek al spoedig dat beide ploegen aan elkaar gewaagd waren en dat FC Harlingen veel beter speelde dan de voorlaatste plaats op de ranglijst zou doen vermoeden. Kansen ontstonden er nauwelijks, al kreeg St.-Anna meer corners te nemen dan de gasten.

Na ruim en half uur spelen viel de eerste treffer te noteren. Uit een rommelige situatie voor het doel van de bezoekers wist Robin Boersma doelman Tetze Helvrich te passeren, 1-0.

Daarna gingen de gasten op jacht naar de gelijkmaker en die viel tien minuten later. Op een formidabel afstandsschot van Fredrik Topfer had doelman Jouke Bosje geen schijn van kans, 1-1.

FC Harlingen bleef de betere ploeg, maar verder dan een schot op de paal, in buitenspelpositie van laatstgenoemde speler, kwamen de gasten niet. Ruststand 1-1, wel ongeveer een juiste afspiegeling van de spelverhouding in het veld.

Na de rust eenzelfde spelbeeld met in eerste instantie het initiatief bij FC Harlingen. De verdediging van de thuisclub, onder leiding van de beste man bij St.-Anna, Geert Scheer, hield echter stand. Opnieuw was Fredrik Topfer dicht bij een treffer, maar zijn kopbal belandde in de handen van de betrouwbare doelman Jouke Bosje.

Na twintig minuten spelen in de tweede helft de eerste wissel, de niet-imponerende Joris Kolkman werd vervangen door Bart Kuiken. In de vijfentwintigste minuut kreeg St.-Anna een vrije trap te nemen. Theo Valk bracht de bal voor het doel en Pieter Jan Plat beroerde de bal nog net even en zorgde voor de 2-1 voorsprong. Dit was tevens zijn laatste actie, want hij raakte geblesseerd en moest het speelveld verlaten. Gideon Swanson was zijn vervanger.

FC Harlingen ging op zoek naar de gelijkmaker en had gezien het spel daar zeker recht op. Vijf minuten voor tijd kreeg het daar alle gelegenheid voor, maar een viertal vrije kansen werden op onbegrijpelijke manier niet verzegeld. Waling Westra werd in dezelfde periode nog door Menno van Straten vervangen.

In de blessuretijd gebeurde er nog het een en ander. Zo werd de enige gele kaart in de wedstrijd aan een speler der bezoekers uitgedeeld en schoot Robin Boersma de bal in vrije positie op de paal.

Nu eerst even terug in de tijd. Op 27 maart 1994 scoorde Frank van Loon, onder leiding van trainer Ben van der Meer, in de thuis met 1-2 verloren wedstrijd tegen MKV ’29 de 500ste treffer voor St.-Anna in de KNVB. Op 28 september 2003 was het Waling Westra, onder de regie van trainer Bauke Bosma, die het vijfde doelpunt in de met 5-2 gewonnen wedstrijd tegen Warga de 1000ste treffer aantekende. Nu was het ver in blessuretijd dat Klaas Jan Bijlsma er voor St.-Anna 3-1 van maakte en daarmee de 1500ste treffer voor St.-Anna scoorde.

Eindstand, enigszins geflatteerd, 3-1 voor de thuisclub.