Vrouwen 1 boekt verdiende zege op ON VR3

19 oktober 2015 21:15

Na vorige week verloren te hebben bij The Knickerbockers VR2, trof Vrouwen 1 zaterdag opnieuw een Groninger tegenstander: Oranje Nassau VR3 kwam op bezoek.

Vorig seizoen troffen Oranje Nassau en St.-Anna elkaar ook al, maar toen was het tweede team van ON de tegenstander. Op De Waaie werd ON VR2 destijds de terechte kampioen. De verwachting was dat ook dit derde team weer een technische, goed voetballende ploeg was.

De opstelling van St.-Anna was als volgt: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Miranda Blauw, Natasja Braaksma; Francien Hoogland (80. Emma Swart), Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Lisa-Marije Braaksma (66. Roxana Epema), Veronique Epema en Femke Reitsma (75. Berber Braaksma). Jildou van Dijk, Tamara Blauw en Femke Keizer ontbraken wegens blessures.

St.-Anna had wat recht te zetten na de matige wedstrijd van vorige week en liet dat vanaf het eerste fluitsignaal zien. Er werd snel druk gezet op de helft van ON, en ON had het hier moeilijk mee. Na 8 minuten ontstond de eerste kans, toen een uittrap van Joyce Steenhouwer door Veronique Epema verlengd kon worden tot bij Olga Kolkman. Haar voorzet ging voorlangs. Na 14 minuten kwam St.-Anna op voorsprong door een doelpunt van Femke Reitsma. Een mislukte uittrap van de keepster belandde bij haar in de voeten. Met een mooi geplaatst schot schoot ze de bal via de binnenkant van de paal buiten bereik van de keepster binnen.

St.-Anna zette na deze vroege treffer goed door. Fel doordekken in de 20e minuut van met name Esther Wagenaar en Olga Kolkman leverde balbezit voor Olga op, die één op één met de keepster kwam te staan. Beheerst schoof ze de bal langs de keepster in de goal: 2 – 0. Een droomstart voor St.-Anna derhalve! St.-Anna legde het beste half uur van het seizoen op de mat met mooie combinaties en goed positiespel, en daar was ON niet tegen opgewassen. St.-Anna had de wedstrijd voor rust al in het slot kunnen gooien, maar de vele kansen werden alle niet benut. Vijf minuten voor rust kwam ON uit het niets op 2 – 1. Een afvallende bal uit een vrije trap werd prachtig binnengeschoten.

In de tweede helft ging St.-Anna verder op de voet van de eerste helft, zij het in een iets lager tempo. Het fantastische eerste half uur had de nodige inspanning gekost. Kansen op de derde treffer waren er wederom voldoende. Schoten van onder meer Esther Wagenaar, Francien Hoogland en Femke Reitsma troffen geen doel. Tien minuten na rust viel de 3 – 1 dan wél. Olga Kolkman leverde na een goede actie vanaf de linkerkant een voorzet af, die door de keeper niet gepakt kon worden. Veronique Epema was er als de kippen bij om de bal in de touwen te jagen.

Ook in het restant van de wedstrijd kreeg St.-Anna grote kansen om de score veel hoger te laten uitvallen. Als er na 90 minuten 7 – 1 op het scorebord had gestaan, zou dat ook een goede afspiegeling van de krachtsverhoudingen en het aantal kansen zijn geweest. Lisa-Marije Braaksma week, na goed jagen van Veronique Epema, iets teveel uit naar de zijkant, met als gevolg dat haar schot ruim naast ging. Een hard schot van Veronique ging via de keeper naast. St.-Anna werd ook gevaarlijk uit twee vrije trappen van Lisette Wagenaar. De eerste kon nog net door de keepster naast getikt worden; de tweede ging rakelings voorlangs, doordat Veronique de bal net niet een tikje kon meegeven. ON stelde hier slechts weinig tegenover. Zo ongeveer het enige wapenfeit was een gevaarlijke corner die op het dak van het doel belandde. Na 90 minuten floot scheidsrechter Jacob Banning, die een rustige middag had, voor het einde van de wedstrijd. Eindstand: 3 – 1. Drie dikverdiende punten voor St.-Anna Vrouwen 1.

De eerstvolgende competitiewedstrijd is een heuse topper: 31 oktober staat de uitwedstrijd bij Groen Geel VR1 op het programma (aanvang 17.15 uur). Groen Geel is de koploper in de tweede klasse D en is als enige ploeg nog ongeslagen.

Aankomende zaterdag speelt St.-Anna voor de beker thuis tegen derdeklasser Pesse VR1 (aanvang 15.00 uur).