Klien Sjiet (92): Broederstrijd, D3 thuis?, beker, macaroni en Gerrit Klok

26 oktober 2015 19:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 43.

Broederstrijd
Mijn broer rept op facebook over broederstrijd. Broer? Heb jij een broer dan? Sterker nog: naast een broer heb ik ook nog een zus. Dat kan de jongere generatie binnen onze club ook niet weten, want beide hebben ons dorp al decennia geleden verlaten. Maar ik ben niet van plan om hier mijn hele doopceel te lichten en daarom borduur ik meteen maar voort op de achterliggende gedachte van de broederstrijd. Op dinsdagavond oefent ons eerste namelijk in ‘De Waaie’ tegen Drachtster Boys 2. Broer Jelle is de leider van het Drachtster team en de columnist van St.-Anna. Toegegeven: het is wel even wennen als je broer je in de kantine een hand geeft met een jas aan van Drachtster Boys. Vanwege de chr-identiteit van de club zeker? Ik ben een op en top zondagman, dat is bij iedereen bekend, maar welke club predikt zijn christelijke identiteit tegenwoordig nog? Er gaan immers ook genoeg openbare voetballers naar christelijke clubs en vice versa. De verzuiling ligt allang achter ons. Het is voor mij wennen, omdat mijn broer bij een andere club actief is dan de onze waar toch zijn roots liggen. Enfin, het wordt een mooie wedstrijd en gelukkig voor mij trekt St.-Anna aan het langste eind.

Proloog kBK
Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Een mooie uitdrukking… Het einde van het jaar, of beter gezegd: het begin van het nieuwe jaar betekent voor onze club altijd ‘de klaine Bildtse Kemedy’. Op 1 januari 2016 treedt deze cabaretgroep uit de eigen gelederen van de club voor de 13de achtereenvolgende keer op en dus altijd op de eerste dag van het nieuwe jaar. Woensdagavond start men met de voorbereiding in de vorm van de eerste bijeenkomst. De plannen worden op deze avond bekend gemaakt. Bovendien is er overleg wanneer de filmpjes en geluidsband opgenomen worden. De tekst schiet al aardig op, maar is nog niet klaar. Maar we zijn per slot van rekening ook nog maar oktober.

Bij de D3 thuis
We zijn onderhand haast november en de D3 heeft deze competitie nog nooit een thuiswedstrijd gespeeld. Daarentegen wel drie uitwedstrijden. Door verschillende oorzaken zijn de thuiswedstrijden steeds afgelast. Maar… als alles zo gaat zoals het moet gaan, dan speelt het team van Schelte Lep en Tjamme Valk zaterdag 31 oktober a.s. de eerste thuiswedstrijd. Toeschouwers zijn om 11.30 uur van harte welkom.

Beker
Het is een inhaal- en bekerweekend. De ME, E1 en Vrouwen 1 gaan naar de volgende ronde na ruime overwinningen. Anders ligt dat bij het eerste elftal. Want in een allesbehalve imponerende thuiswedstrijd wordt ternauwernood een gelijkspel behaald, nadat Jan Dirk Faber in de blessuretijd met overigens een prachtig schot de gelijkmaker scoort. Strafschoppen dienen vervolgens de beslissing te brengen. De spelers van St.-Anna missen er geen enkele, terwijl tegenstander Read Swart de achtste mist, nadat een speler de bal over schiet.

Macaroni
Wederom zegt Leovardia 2 af voor de wedstrijd tegen Zondag 2. En dat is de derde keer dit seizoen dat het team van de Leeuwarder club niet komt opdagen waarvan tweemaal tegen ons tweede. Het team heeft al zes punten in mindering gekregen. Als dit team nu niet uit de competitie wordt gehaald, dan eet ik voor een keer macaroni. Zal ik jullie eens iets vertellen? De zondagafdeling van Zondag is ziek en ik verwacht ook niet dat deze afdeling het gaat redden. Als het niet lukt om drie seniorenteams op de been te houden, dan is deze afdeling gedoemd om te verdwijnen. De kans dat er over een aantal jaren geen zondagvoetbal meer is bij Leovardia, acht ik daarom groot. Heel jammer, want… Ja, jij bent een op en top zondagman.

Naar Ameland
Zondag 4 heeft zondag een uitje, want men speelt uit tegen Amelandia. Doorgaans is het moeilijk om als winnend team van het eiland af te komen, maar de mannen van het vierde weten prestatie en ontspanning goed van elkaar te scheiden. Er wordt met 3-6 gewonnen en daarna wordt er genoten van een welverdiende derde helft op het eiland.

Presentatiegids
De presentatiegids is uit. Het eerste exemplaar wordt zondag, na afloop van de bekerwedstrijd, uitgereikt aan Gerrit Klok. Die is zeer verrast dat aan hem het eerste exemplaar wordt uitgereikt. Maar hij verdient het, want Gerrit is al bijna twintig jaar jeugdtrainer. In de presentatiegids staat een uitgebreid interview met Gerrit. Daarom stop ik voor deze week met de column, zodat jullie de presentatiegids kunnen lezen; tenminste als deze al bezorgd is. Hij is immers nog maar net uit. Maar deze week wordt de gids door de oud-bezorgers van ons clubblad bezorgd.

Tot de volgende week.