St.-Anna wint ook van Franeker

9 november 2015 18:30

St.-Anna doet het goed. Twintig punten uit acht wedstrijden. Met een gemiddelde van 2 1/5 punt per wedstrijd word je volgens mij kampioen. Het is vooral zaak om voor de winterstop zoveel mogelijk punten te pakken, zodat je daarna alleen maar naar boven hoeft te kijken.

Tekst: Piet J. Keizer

Afgelopen zondag kwam Franeker op bezoek. Het is alweer wat jaren geleden dat St.-Anna daar tegen gespeeld heeft. Gelukkig zijn ze er nog steeds bij op zondag. Ook Franeker doet het goed. Bijna periodekampioen, maar die ging vorige week in een rechtstreeks duel naar Udiros. St.-Anna zal waarschijnlijk vol aan de bak moeten om van deze ploeg te winnen.

Opstelling St.-Anna: Jouke Bosje; Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Guylian Kick, Etienne Kick, Jan Dirk Faber, Klaas Jan Bijlsma, Pieter Jan Plat en Timo Bijma.

St.-Anna was in de beginfase sterker dan Franeker. Men kon elkaar wat gemakkelijker vinden in de combinaties, maar moest opletten voor de counters van Franeker. Het stugge verdedigen van Franeker leverde weinig echte kansen op voor St.-Anna of het moest komen uit een vijftal corners, maar dan moet de bal een keer goed vallen.

Het was wel een leuke en spannende eerste helft, maar zo nu en dan was het wat rommelig. Franeker moest het hebben van een paar schoten op doel die de ene keer hoog over ging en de andere keer in de handen van doelman Jouke Bosje.

De ruststand leek op 0-0 af te stevenen, maar in de 46ste minuut werd het toch nog 1-0 voor St.-Anna. Een aantal supporters zat toen al aan de koffie. Timo Bijma werd toen vrij aangespeeld op rechts en zijn voorzet op de vrijstaande Klaas Jan Bijlsma kon bij de 2de paal ingekopt worden.

St.-Anna is het dit seizoen die vaak in de 2de helft de doelpunten maakt en daardoor vaak het verschil. Dat gebeurde ook nu weer. In het begin een gelijkopgaande strijd. In de 52ste minuut werd het 2-0, omdat Timo en Klaas Jan elkaar weer goed konden vinden. Een voorzet van de vrijstaande Timo Bijma vanaf de linkerkant vloog over de verdediging heen en toen kon de vrijgelaten Klaas Jan Bijlsma de bal simpel in de korte hoek prikken.

Wedstrijd gespeeld? Nou, niet helemaal, want als Franeker één minuut later de 100% kans had verzilverd, was het weer een wedstrijd geweest. Jouke Bosje redde toen fraai op het harde schot. In plaats van 2-1 werd het drie minuten later 3-0 voor St.-Anna. Jan Dirk Faber slalomde door de hele verdediging heen, omspeelde de keeper en schoof de bal in het lege doel.

Toen was de wedstrijd wel gespeld. Mede te danken omdat het tempo bij St.-Anna omhoog ging. Waling Westra kwam in het veld voor de lichtgeblesseerd geraakte Etienne Kick. Franeker zette nog even aan en kreeg ook een licht veldoverwicht, maar het bleef bij een schot over het doel. Jouke Bosje redde in de 70ste minuut nog een keer uit een corner. Verder heb ik geen echte kansen meer gezien van Franeker.

St.-Anna kon naar hartelust counteren en dat leverde in de 79ste minuut de 4-0 op. Timo werd toen op links vrije doorgang verleend en zijn gekrulde schot verdween bij de 2de paal in het doel.

Hij werd gelijk gewisseld voor de 16-jarige Jorn de Jong. Eén minuut later de 1ste  gele kaart van de wedstrijd voor een Franeker-speler. Hierna gebeurde er niet zoveel meer of het moest zijn dat Jan Dirk vlak voor tijd nog tegen een onnodige gele kaart opliep.

Het leek een geflatteerde overwinning, maar dat was het niet, want het was een verdiende overwinning voor St.-Anna. Scheidsrechter Valkema uit Groningen floot een goede wedstrijd. Volgende week moet St.-Anna naar Friesland in Leeuwarden.