Vrouwen 1 stijgt naar derde plaats na zege op Achilles

15 november 2015 12:15

Afgelopen zaterdag reisde Vrouwen 1 af naar Assen om aldaar tegen Achilles 1894 VR1 aan te treden op sportpark Marsdijk, gelegen aan de straat met de mooie naam Martin Luther Kingweg.

Achilles bezette de derde plaats op de ranglijst met één punt meer dan St.-Anna. In negen wedstrijden scoorde het team al 27 keer, en 20 van deze doelpunten werden door slechts twee speelsters gemaakt. Hoewel St.-Anna hierop natuurlijk ingesteld moest zijn, kon men ook vertrouwen putten uit het feit dat het zelf nog maar 7 doelpunten tegen gekregen had. St.-Anna heeft hiermee na koploper Groen Geel de minst gepasseerde verdediging in de tweede klasse D.

Vol vertrouwen begon St.-Anna in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar (66. Roxana Epema); Miranda Blauw (66. Lisa-Marije Braaksma), Veronique Epema en Femke Reitsma.

St.-Anna begon goed aan de wedstrijd. In het eerste kwartier had het al een 0 – 2 voorsprong kunnen nemen, maar het vizier van Femke Reitsma stond nog niet op scherp. In de 19e minuut was daar dan wel de verdiende voorsprong, toen Lisette Wagenaar vanaf 20 meter een vrije trap mocht nemen. De keepster kon nog redding brengen, maar Veronique Epema was er als de kippen bij om de terugspringende bal in het doel te tikken. Achilles had eigenlijk de gehele eerste helft niets in te brengen. Na de 0 – 1 zette het even aan, maar meer dan een schot over het doel van Joyce Steenhouwer leverde dit niet op. St.-Anna ging door met het goede voetbal, en na een mooie aanval over links was het wederom Veronique Epema die in de 26e minuut met een geplaatst schot tekende voor de 0 – 2. Twee minuten later maakte ze haar hattrick compleet, nadat Femke Reitsma de bal perfect klaarlegde.

Een droomstart voor St.-Anna derhalve. Het werd allemaal nog mooier. In de 43e minuut zorgde goed doorjagen van Miranda Blauw ervoor dat Veronique vanaf rechts een strakke voorzet kon geven, die door Femke Reitsma bij de eerste paal snoeihard werd binnengeschoten. Nog was dit niet de ruststand. Jildou van Dijk besloot op avontuur te gaan en de achterlijn te halen. Haar voorzet veroorzaakte onrust in de verdediging van Achilles, dat de bal niet weg kreeg. Veronique Epema profiteerde hiervan en schoot de 0 – 5 binnen. Hierna mochten beide ploegen gaan rusten.

Hoewel het niet de bedoeling was, nam St.-Anna in de tweede helft wat gas terug. Achilles kwam hierdoor beter in de wedstrijd en 10 minuten na rust wist het de 1 – 5 te maken. St.-Anna kreeg weinig kansen meer om de score te vergroten. Olga Kolkman was met een schot in het zijnet in de 58e minuut nog het dichtst bij een doelpunt. Na 65 minuten maakte Achilles dankzij onoplettendheid bij St.-Anna de 2 – 5. In het restant van de wedstrijd kregen beide ploegen geen grote kansen meer, zodat St.-Anna een prima overwinning boekte. Het neemt hierdoor de derde plek van Achilles over.

Volgende week speelt St.-Anna in Groningen voor de beker tegen eersteklasser Lycurgus VR1.