St.-Anna beslist wedstrijd in negentien minuten

15 november 2015 20:30

In twintig minuten was de wedstrijd Friesland - St.-Anna gespeeld. Binnen deze periode wist St.-Anna driemaal te scoren waarvan tweemaal uit een strafschop. De tweede helft had evengoed schriftelijk afgedaan kunnen worden, want daar gebeurde hoegenaamd niets meer. Ja, twee doelpunten voor de statistieken waardoor de uitslag 1-4 werd.

Opstelling St.-Anna: Germ Bouma; Jari Braaksma (77. Frans Buurstra), Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Guylian Kick, Etienne Kick (46. Waling Westra), Jan Dirk Faber; Klaas Jan Bijlsma (71. Jorn de Jong), Pieter Jan Plat en Timo Bijma.

De nacht voorafgaande de wedstrijd, maar ook nog op de ochtend zelf was het werkelijk noodweer. Harde wind en veel regen. De term afgelasting ging even door de kopjes heen van de St.-Annabuurtsters, maar de thuisclub keurde het veld goed en gelukkig werd het gaandeweg de wedstrijd ook droog. Koud was het trouwens de gehele middag niet.

Tot zover het weerbericht, nu op naar de wedstrijd. De gasten zetten Friesland meteen vast en waren voortdurend op de helft van de Leeuwarders te vinden. Goede combinaties waren er te noteren, terwijl men er kort op zat en het veld werd kort gehouden. Samengevat: St.-Anna was heer en meester en speelde goed. En dat op een behoorlijk drassig veld.

Het wachten was op een doelpunt. Nadat Pieter Jan Plat even daarvoor een grote kans had gemist (helemaal vrijstaand voor het doel, kopte hij de bal naast), werd de score in de 6de minuut geopend: Timo Bijma slalomde door de defensie van Friesland heen en werd in het strafschopgebied onreglementair gestuit. Scheidsrechter Van Veen kende een terechte strafschop toe en die werd door Theo Valk benut.

In de 17de minuut werd het 0-2. Door slordig uitverdedigen van de thuisclub en oplettendheid van Pieter Jan kon laatstgenoemde alleen op doelman Van der Molen afstevenen en koel 2-0 aantekenen.

Twee minuten later werd het zelfs 0-3 en wederom werd er uit een strafschop gescoord en opnieuw was het Timo die in het strafschopgebied werd neergelegd; ook een terechte penalty derhalve. Ook deze was wel aan Theo Valk toevertrouwd, zodat het 0-3 werd.

De wedstrijd was hiermee gespeeld, zo leek het, maar zo was het ook. St.-Anna bleef de overheersende ploeg en Friesland was niet bij machte om het de defensie van St.-Anna moeilijk te maken. Zonder te overdrijven mag er gesteld worden dat doelman Germ Bouma alleen een paar terugspeelballen te verwerken kreeg. Friesland kreeg in de eerste helft namelijk geen enkele kans.

Na de rust kreeg je het spelbeeld wat je zo vaak ziet als een team ruim voorstaat. De concentratie vloeit weg uit de hoofden van de spelers waardoor er een slordige tweede helft ontstond. Bij flarden kwamen de goede combinaties nog wel voor, maar de tweede helft kan afgedaan worden als ‘habbekrats-voetbal’. Niet veel om het lijf behalve de natte voetbalkleding.

Toch wisten zowel Friesland en St.-Anna nog te scoren. Eerst was het in de 74ste minuut Friesland dat uit de eerste de beste gevaarlijke aanval wist te scoren. Maar de thuisclub kon daarna geen vuist maken om in iedere geval nog de aansluittreffer op het scorebord te krijgen.

Sterker nog: het was St.-Anna in de persoon van Jan Dirk Faber dat doelpuntte. Hij werd in de diepte aangespeeld door Waling Westra. Jan Dirk liep alleen op de doelman af, omspeelde die en maakte vervolgens de 1-4. Dit werd tevens de eindstand. Een verdiende overwinning.

Programma:

Oefenwedstrijd op 17-11-2015: St.-Anna - Ouwe Syl, 20.00 uur