Klien Sjiet (95): Sportiviteit, de schuimblokken van Jan J. de Groot en het veldenklassement

15 november 2015 20:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 46.

Bedorven mandarijn
Toegegeven, met voetbal heeft het niets van doen, maar toch moet ik het even kwijt met daarop aansluitend de vraag aan jullie, als lezers. Daar gaan we: hebben jullie het ook wel eens dat als je de supermarkt binnenstapt, je als eerste een oranje zee van mandarijnen tegenkomt en dat je uit deze zee net (!) de mandarijn beetpakt die aan bederf onderhevig is? Ben je dinsdag nog geen dertig tellen binnen en zit je hand al in de bedorven smurrie. Ik zal niet de enige zijn geweest die dit overkomt, toch?

Geldigheid spelerspas
Recent moest een aantal spelers van het eerste een pasfoto inleveren voor een nieuwe spelerspas. Dat hadden ze allen keurig gedaan. Wie schetst onze verbazing? De nieuwe passen zijn niet eens een jaar geldig. In juli 2016 zijn ze alweer verlopen. Doorgaans is een pas zo’n vijf jaar geldig. Opheldering bij de KNVB leert ons dat zij een administratieve fout hebben gemaakt. Ja, lijkt mij ook. De correcte passen komen zo spoedig mogelijk.

Sportiviteitprijs
Scheidsrechtersvereniging Noord- en West-Friesland wil op dinsdagavond in Joure graag voetbalverenigingen in het zonnetje zetten die in seizoen 2014-2015 uitblonken in sportiviteit. In deze regio zijn er 92 clubs en onze club zit in de top tien. Wij worden tiende, zo blijkt op die avond. Hoe wordt de score eigenlijk berekend? Welnu, het aantal gele en rode kaarten en de schorsingen die daaruit voortkwamen geven de doorslag, lees ik op internet. Ok, maar dan hebben we het over de doorslag, maar hoe wordt het gehele puntentotaal dan berekend? Kan iemand mij dat vertellen? Ik ben namelijk nu wel nieuwsgierig, want de eerste selectie ontving afgelopen seizoen nogal wat kaarten. Daar hoeven we niet omheen te draaien.

Vossenjacht
De vossenjacht van de activiteitencommissie op vrijdagavond is weergaloos. Zelfs mijn toetsenbord komt toetsen tekort om deze prachtige en daardoor geslaagde tocht te omschrijven. Ik doe toch maar een poging. Er zijn ruimt tien vossen her en der door het dorp verspreid waarbij de deelnemers (zo’n zestig) opdrachten moeten uitvoeren. Oude tijden herleven, want wie staat er in het hokje bij het zwembad schuimblokken, spekjes en drop te verkopen? Jazeker, Jan J. de Groot. Vele generaties vanaf de jaren zeventig zijn daar mee opgegroeid, mag je wel zeggen. Verder komen de jongens en meisjes in een treintje te zitten en in een heuse boot. Weliswaar niet op het water, maar op een trailer, maar wel mooi met de politieauto voorop die de zwaailichten aan heeft. Dit alles is bedacht door Paul Feenstra. De tocht is georganiseerd door de activiteitencommissie die ook alles prima voor elkaar heeft. Zowel de deelnemers, als de vossen en begeleiders hebben genoten.

Kampioen
De eerste kampioen kan gefeliciteerd worden, want op zaterdagochtend wint de E1 ook zijn achtste wedstrijd. Het team heeft nog geen punt gemorst! De terechte kampioen dus. Gefeliciteerd! Maar er is in deze najaarsreeks nog een aantal kandidaten voor het behalen van het kampioenschap. Daarover volgende week vast meer.

Klassement der velden
Wie ook kampioenskoers ligt, is het eerste elftal. Na de gewonnen wedstrijd tegen Friesland is men de nieuwe koploper. Dat die wedstrijd op natuurgras toch doorgang vindt mag een wonder heten na het noodweer van de zaterdagnacht en zondagochtend. Vooraf werd mij door mensen van Friesland verteld dat het hoofdveld van de club het mooiste en beste natuurgrasveld van Leeuwarden is. Na de wedstrijd tegen St.-Anna is het veld behoorlijk aangetast in zijn kwaliteit en het kan niet anders of het aanzien van dat veld is drassig gezakt in het klassement der velden.

Tot de volgende week.