Vrouwen 1 wipt eersteklasser Lycurgus verdiend uit beker

23 november 2015 21:15

Afgelopen zaterdag trad St.-Anna in Groningen voor de beker aan tegen Lycurgus VR1. Dit team voetbalt één klasse hoger dan St.-Anna.

Na een minuut stilte vanwege de tragische gebeurtenissen in Parijs, begon St.-Anna de wedstrijd in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Lisa-Marije Braaksma (46. Veronique Epema; 90. Emma Swart), Femke Reitsma en Roxana Epema (66. Miranda Blauw).

Het begin van de wedstrijd was rommelig. St.-Anna had het eerste kwartier nodig om het organisatorisch op orde te krijgen. Na vijf minuten kreeg St.-Anna wel de eerste kans, toen de keepster van Groningen een vrije trap losliet. Femke Reitsma schoot in de rebound net naast. Ook in de 19e minuut ging een schot van Femke net naast. Lycurgus kreeg in de eerste helft ook twee kansjes: één schot hobbelde net naast, en vlak voor rust belandde een schot in de handen van keepster Joyce Steenhouwer.

In de tweede helft was St.-Anna de betere ploeg. Vlak na rust had Veronique Epema de openingstreffer op haar schoen, maar ze stuitte op de Groninger keepster. Alleen in de 57e minuut moest Joyce gestrekt naar de hoek om een inzet van Lycurgus uit haar doel te houden. Meer kreeg ze eigenlijk niet te doen. St.-Anna had meer balbezit, maar schoten van Esther Wagenaar en Femke Reitsma misten doel. Femke Reitsma leek in de 82e minuut de wedstrijd te beslissen na een mooie aanval, maar haar schot belandde op de paal. De wedstrijd leek zo op penaltys af te stevenen, en trainer Sido Postma had de vijf uitverkorenen reeds op papier gezet. Het kwam echter niet zo ver. In blessuretijd ramde Lisette Wagenaar een vrije trap wonderschoon in de kruising. De resterende minuten kwam de overwinning niet meer in gevaar, zodat St.-Anna zich dikverdiend bij de laatste 8 in de beker schaart. Enige tegenvaller was het uitvallen van Veronique Epema vlak voor tijd met een knieblessure. Hopelijk valt het mee, en is ze er snel weer bij.

De acht ploegen die nu nog in de race zijn voor de beker in district Noord zijn: SWZ Boso Sneek VR1, S.C. Stiens VR1, Heerenveense Boys VR1, ACV VR1, HZVV VR1, The Knickerbockers VR2, Olde Veste ’54 VR1 en St.-Anna VR1.

As. zaterdag staat er een belangrijke competitiewedstrijd op het programma: om 15.00 is SJO Winsum VR1, dat op de ranglijst één plek onder St.-Anna staat, op De Waaie de tegenstander. Komt allen!