St.-Anna koploper na een benauwde 3-2 zege op Nicator

30 november 2015 22:30

Op de laatste zondag in november stond voor St.-Anna de thuiswedstrijd tegen Nicator op het programma. Tegen deze club werd in het verleden in de KNVB weinig succes behaald, want van de twaalf gespeelde wedstrijden werd slechts eenmaal een zege behaald, werd drie keer gelijkgespeeld en Nicator ging acht keer met de zege aan de haal.

Tekst: Willem Hiemstra

De laatste thuiswedstrijd tegen de ploeg uit Leeuwarden werd gespeeld op 12 oktober 2003 en ging, onder leiding van trainer Bauke Bosma, met 2-3 verloren, doelpunten van Frank van Loon en Robert de Vries.

St.-Anna trad met de volgende spelers aan: in het doel Germ Bouma en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Timo Bijma, Guylian en Etienne Kick, Pieter Jan Plat, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber. Scheidsrechter was de heer Reints uit Onstwedde, die weinig moeilijkheden ondervond in het sportieve treffen.

De thuisclub had voor de rust de stormachtige wind in de rug en in de eerste tien minuten was het eenrichtingsverkeer naar het doel van de gasten. Nadat in het begin een kopbal van Geert Scheer naast was gegaan viel in de negende minuut de eerste treffer. Een voorzet van Jan-Dirk Faber werd door Etienne Kick keurig ingekopt, 1-0.

Wie dacht dat St.-Anna na dit vroege doelpunt op jacht zou gaan naar de tweede treffer, kwam bedrogen uit. Het veel fellere Nicator nam het heft in handen en vier minuten na de openingstreffer was het, door balverlies op het middenveld, al weer gelijk: 1-1.

En de bezoekers gingen door. Nadat Timo Bijma eerst nog op de doelman van Nicator was gestrand, werd het na ruim twintig minuten spelen 1-2 voor de gasten. Getreuzel in de achterhoede leidde dit doelpunt in.

Daarna gebeurde er tot de rust nog weinig verheffends. Combinatiespel was met deze harde wind moeilijk en kansen ontstonden er nauwelijks. Ruststand 1-2.

Na de rust een aandringend, maar aanvankelijk machteloos St.-Anna. In de vijfenzestigste minuut een dubbele wissel bij de thuisclub, Etienne en Guylian Kick werden vervangen door Sytze Jorrit Jorritsma en Waling Westra, die beide niet onverdienstelijk invielen.

De wedstrijd leek op een nederlaag voor St.-Anna te zullen uitdraaien, maar twaalf minuten voor tijd viel de gelijkmaker door Pieter Jan Plat, 2-2. St.-Anna tapte nu uit een ander vaatje, kreeg een veldoverwicht en vijf minuten later schoot Pieter Jan Plat van afstand verrassend raak, 3-2.

Weer twee minuten later kreeg dezelfde speler nog een unieke kans om de voorsprong uit te breiden, maar een veldspeler stond de treffer in de weg. Jari Braaksma werd vlak voor tijd nog vervangen door Frans Buurstra.

Eindstand 3-2 voor St.-Anna dat door het verrassende 0-2 verlies van Udiros tegen FFS de koppositie op de competitieranglijst van eerstgenoemde club overnam.

Volgende week moet een bezoek worden gebracht aan het Amelander Geel Wit.