Vrouwen 1 houdt weer de nul en wint voor de zesde maal op rij

7 december 2015 22:00

Afgelopen zaterdag stond de altijd lastige wedstrijd bij SJO Bergum BCV Combinatie VR1 op het programma.

De thuiswedstrijd werd in september nog redelijk eenvoudig gewonnen met 3 – 0. Bergum presteert dit seizoen nog niet zoals op voorhand verwacht. Het bezet op dit moment slechts de achtste plaats op de ranglijst. Het blijft echter altijd een fysiek sterke tegenstander met speelsters in de selectie die een wedstrijd met een individuele actie of afstandsschot kunnen beslissen.

St.-Anna speelde in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Roxana Epema, Miranda Blauw (73. Berber Braaksma) en Femke Reitsma.

Naast elf speelsters in een roodzwart tenue waren er nog twee extra tegenstanders deze wedstrijd: de stormachtige wind en het niet bijster goede veld. Het was duidelijk dat er gebikkeld zou moeten worden. St.-Anna startte tegen de wind in, en dat was lastig voetballen. Het eerste gevaar kwam uit een tweetal corners van Bergum, maar deze troffen geen doel. In de 13e minuut was St.-Anna na een goed uitgespeelde aanval dicht bij de openingstreffer. Van achteruit speelde Lisette Wagenaar Francien Hoogland op rechts aan, die de bal op haar beurt ineens doortikte op Roxana Epema. Haar voorzet werd bij de eerste paal verlengd door de goed voor haar man komende Miranda Blauw, maar de keepster kon redden. In de rebound ging het schot van Esther Wagenaar over. Twee minuten later lag de bal toch in het net, toen Olga Kolkman de bal na goed doorzetten veroverde en die met een geplaatste punter in de verre hoek schoot.

Meteen hierna was het even schrikken toen een corner van Bergum er zomaar in had kunnen vallen. De paal stond echter in de weg. Dit was ook meteen het laatste gevaar voor de goal van Joyce Steenhouwer. St.-Anna kreeg nog enkele kansen, maar schoten van Roxana Epema en Olga Kolkman waren niet hard genoeg. Het laatste kwartier liet St.-Anna Bergum weer wat terugkomen in de wedstrijd, zonder dat dit kansen opleverde. Het zorgde er echter wel voor dat de wedstrijd met een 0 – 1 ruststand nog allesbehalve beslist was.

Met de wind in de rug voetbalde St.-Anne de tweede helft iets gemakkelijker. Tien minuten na rust was het Miranda Blauw die een verdediger van Bergum dusdanig onder druk zette dat ze haar van de bal kon zetten. Met een mooi steekpassje stelde ze Olga Kolkman in staat haar tweede doelpunt van de middag te maken met wederom een bekeken bal. Ondanks de omstandigheden voetbalde St.-Anna bij vlagen heel behoorlijk. De verdediging stond daarnaast wederom als een huis, zodat er weer bijna niets weggegeven werd. Na een uur voetballen leverde een mooie aanval van St.-Anna bijna de derde treffer op. Na een steekpass door het midden van Olga Kolkman bleef Francien Hoogland goed kijken. Ze bediende de geheel vrijstaande Miranda Blauw, die in het strafschopgebied de bal vrij kon aannemen, kon draaien en schieten. De keepster bracht echter redding.

Nadat in de 68e minuut een schot van Bergum voorlangs ging, was het even later St.-Anna dat de beslissende derde treffer maakte. Een schot van Olga Kolkman stuitte via de onderkant van de lat terug het veld in. Roxana Epema was attent en wist de bal in het doel te koppen. Dit betekende haar eerste treffer voor Vrouwen 1. Deze 0 – 3 was de genadeklap voor Bergum en zorgde ervoor dat St.-Anna de wedstrijd vrij rustig kon uitvoetballen. Het kreeg nog twee kansen om de score uit te breiden. Na een mooie pass van Jildou van Dijk leverde Berber Braaksma vanaf links een strakke voorzet af, maar niemand had erop gerekend dat de Bergumer verdediger volledig over de bal heen zou maaien. Tien minuten voor tijd leek Olga Kolkman uit een voorzet van Esther Wagenaar de 0 – 4 te scoren, maar op miraculeuze wijze brachten zowel binnenkant paal als onderkant lat redding. De eindstand was dus 0 – 3.

Aanstaande zaterdag staat het restant van de wedstrijd tegen SPW VR1 op het programma. Deze wedstrijd werd aan het begin van het seizoen na een klein half uur spelen bij een stand van 2 – 0 gestaakt wegens een ernstige blessure bij een speelster van SPW. Als St.-Anna deze wedstrijd over de streep weet te trekken, gaat het als koploper de winterstop in! SPW lijkt de stijgende lijn echter te pakken te hebben, dus alle steun is zaterdag vanaf 15.00 uur welkom!