Koninklijke onderscheiding voor Bauke de Vries en Klaas Steen

15 december 2015 21:15

Op maandag 14 december jl. zijn Klaas Steen en Bauke de Vries in kantine ‘De Waaie’ benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Op de site van gemeente het Bildt hebben wij onderstaand artikel gehaald.

Beide mannen kregen hun onderscheiding voor hun inspanningen voor onder andere Stichting ‘De Waaie’. Beide gedecoreerden hebben op 14 december jl. afscheid genomen als commissaris van Stichting ‘De Waaie’ in St.-Annaparochie.

Bauke de Vries
Van 1984 tot 2005 was de heer De Vries voorzitter van VV Sint Annaparochie. Bauke de Vries was de grote stimulator achter de bouw van de kantine en van de aanleg van de velden in 1985 en 1986.

Vanaf 1986 tot en met 2015 was Bauke de Vries commissaris van Stichting ‘De Waaie’. Vanaf 1993 vervulde hij ook de functie van penningmeester van de Stichting. Van eind jaren zeventig tot begin jaren tachtig was de heer De Vries ook jeugdkaderlid bij de A-junioren van de voetbalvereniging St.-Annaparochie. Van 1983-1984 was hij eveneens redactielid van het clubblad van de vereniging. Sinds 2012 is hij mede-initiatiefnemer en coördinator van het vrijwilligerswerk op de vrijdagochtend op het sportcomplex waar ca. vijftien gepensioneerden zich verdienstelijk maken voor de sportverenigingen met het doen van allerlei klusjes.

Klaas Steen
Sinds 1985 is de heer Steen actief voor de huidige Stichting ‘De Waaie’. Klaas Steen was in 1985 de initiatiefnemers en coördinator van de bouw van de kantine voor de voetbal- en kaatsvereniging.

Van 1986 tot en met 2003 was de heer Steen secretaris van de kantinecommissie van VV St.-Annaparochie. Vanaf 1993 tot en met 2015 was de heer Steen commissaris van Stichting ‘De Waaie’. De heer Steen had onder andere als taak de coördinatie van het onderhoud aan de gebouwen, regelde hij de pachtzaken met de kermisexploitanten van de jaarlijkse kermis op het naastgelegen parkeerterrein en coördineert hij het vrijwilligerswerk.

Naast zijn werkzaamheden voor Stichting ‘De Waaie’ organiseert de heer Steen ook ieder jaar sinds 2008 een kerstsamenzang in St.-Annaparochie. Daarnaast organiseert de heer Steen ook sinds 2011 een jaarlijkse kerstmarkt in de ‘Bildtse Slag’ in St.-Annaparochie. Ook was de heer Steen sinds 1995 tot en met dit jaar lid van de activiteitencommissie Lammetsymet, de commissie die ieder jaar de ‘Lammetsymet’ in St.-Annaparochie organiseert.

Verwoestende brand
Op 6 juni 2009 werd de geheel verbouwde kantine van de Stichting door een felle brand verwoest. De brand bleek te zijn aangestoken. Een voor de verenigingen en de Stichting diep ingrijpende gebeurtenis. De heren Steen en De Vries hebben beiden een grote rol gespeeld in de herbouw van het complex.

De heer Steen coördineerde de herbouw, terwijl De Vries zich vooral bezighield met het afhandelen van verzekeringszaken en administratieve aangelegenheden. Op 7 mei 2010 kon een geheel nieuw kantinecomplex feestelijk worden heropend.