Klien Sjiet (102): Contributie, topschutters en de placebogehaktbal

31 januari 2016 14:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 4.

Contributie
De Leeuwarder Courant en Omrop Fryslan hebben een contributieonderzoek gehouden onder alles Friese voetbalclubs. Bij welke club betaal je het meest en welke club hanteert de laagste contributie? De bevindingen van het onderzoek staan maandagochtend in de krant en op internet. Van de 164 clubs die de beschikking hebben over een jeugdafdeling, staat vv St.-Anna op de 72ste plaats. Dat is dus de middenmoot. Wat betreft de seniorenafdeling staat onze club 88ste van de 169. Ook hier staan wij in de middenmoot. De enige maar tegelijkertijd behoorlijke tegenvaller is wel dat er één club niet wilde meewerken aan het onderzoek: SV Suwâld. En dat is een bittere pil, hoor, kan ik je vertellen, want dat was juist de club waarvan iedereen in Friesland heel graag wilde weten wat de contributie daar is.

Uitwijken
De wedstrijd tussen Zwaagwesteinde en St.-Anna wordt op 7 februari a.s. ingehaald, zo bepaalt de KNVB maandagmiddag. En de bond komt met een tweede mededeling: vanaf dit weekend moeten clubs waarbij het hoofdveld (lees: natuurgrasveld) onbespeelbaar is, uitwijken naar het kunstgrasveld op het complex, tenminste als er een kunstgrasveld aanwezig is. Dit houdt in dat de kans heel groot is dat de wedstrijd nu wel doorgaat, tenzij er op die zondag sneeuw op het veld ligt.

Topschutters
De kanonnen van St.-Anna, zo worden onze spitsen genoemd. Pieter Jan Plat, Klaas Jan Bijlsma, Jan Dirk Faber en Timo Bijma hebben al minstens zeven keer gescoord. Wat een verschil met vorig seizoen, want toen kwam het eerste elftal in de tweede klasse maar moeilijk tot scoren. Nu staat de teller echter al op 52 doelpunten. Aanleiding voor de Leeuwarder Courant om een lezenswaardig artikel te wijden aan de scoringsdrift van ons vlaggenschip. En dit artikel staat vrijdag in de krant. Een mooi positief stukje.

Placebogehaktbal
En het eerste mag zijn scoringsdrift laten zien op zaterdagavond in en tegen Drachten. Het wordt uiteindelijk één tegen één tegen vv Drachten. Bij deze sympathieke club is het altijd goed toeven. Ieder seizoen weer. Maar ja, de gehaktbal, hè…  Vooropgesteld: Geel Wit heeft dit seizoen tot nu toe de allerslechtste gehaktbal, maar die van vv Drachten doet ook een serieuze gooi naar deze ‘prijs’, want deze gehaktbal, of wat er voor door moet gaan, krijgt het cijfer 3. En dat dit nog een drie is geworden, heeft dit stuk ronde vlees uitsluitend te danken aan de mayonaise die deze placebogehaktbal tenminste nog wat smaak geeft.

Tot de volgende week.