Klien Sjiet (104): Scheidsrechters nodig, Glen Campbell, geluidsboxen en periodes

15 februari 2016 19:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 6.

Zaalvoetbaltoernooi
Wat hoor ik nu? Op maandag is de wedstrijd van het vierde tegen Dokkum 2 al afgelast? Ja, het is waar. De reden: Dokkum heeft een zaalvoetbaltoernooi. Niet om het één of ander, maar het lijkt mij logisch dat een zaalvoetbaltoernooi in de winterstop wordt georganiseerd in plaats van in februari. Dat doet onze club ook. En dat is traditioneel de laatste zondag van het jaar. In de app reageren de spelers van het vierde er eerst ietwat gelaten op, maar al snel viert de humor hoogtij.

Oproep: scheidsrechters
Eén van de meeste irritante foutmeldingen op de computer is: “Er is een fout opgetreden”. Je kunt dan werkelijk niets meer beginnen. Klopt. En deze foutmelding krijg ik donderdagochtend. Halverwege het plaatsen van een bericht op onze website, treedt deze fout op. Uitjoelen helpt dan ook niet. Zo zijn er 33 lezers die alleen de inleiding hebben kunnen lezen van het stukje waarin aangegeven wordt dat er te weinig clubscheidsrechters zijn. Nu we het er toch over hebben: het kan helemaal geen kwaad om het nog eens te benadrukken dat er op dit moment een grote schaarste heerst aan scheidsrechters voor de junioren en senioren. Zonder te overdrijven staat het water de club tot aan de lippen! De club heeft jou nodig! Aarzel daarom niet, lees het stukje op onze site en geef je daarna op. En het is echt niet zo dat je iedere week hoeft te fluiten. Helemaal niet. Alles kan in overleg.

Glen Campbell
Naast voetbal, de Bildtse taal en schrijven heeft de columnist nog veel meer interesses. Bijvoorbeeld de popmuziek uit de jaren zestig tot en met halverwege de jaren tachtig. In die periode werd er nog gesproken over muziek en nu hebben we het meestentijds over geluid als we het over de meeste hedendaagse muziek hebben. Donderdagavond kijk ik op televisie naar de werkelijk zeer meeslepende documentaire over zanger Glen Campbell. Wie, zeg je? Dat velen de zanger niet bij naam kennen, begrijp ik, maar als je zijn muziek hoort, dan ken je vast zijn bekendste nummer: ‘Rhinestone cowboy’. Zoek het maar eens op. Deze zanger wordt gevolgd vanaf het moment dat hij te horen krijgt dat hij Alzheimer heeft tot het moment dat optreden echt niet meer kan. En hij doet niets liever dan optreden. Aangrijpend. Wat als je je grootste liefhebberij niet meer kunt uitoefenen? Stel dat ik niet meer in de gelegenheid ben om te schrijven… Ik moet er niet aan denken; dus dat doe ik dan ook niet meer en ga maar gauw door naar de orde van de dag.

Geluidsboxen
En die dag is zaterdag. De geluidsboxen worden deze dag aan de lichtmasten van het hoofdveld gehangen door Piet Bouma en Johannes van der Woude. De beugels waaraan de boxen komen te hangen zijn vervaardigd door Piet Faber. ’s Middags worden de geluiddoorgevers getest door Robert de Vries en Johannes en het werkt. Dit betekent dat we de mobiele geluidsboxen van de ijsclub niet langer nodig hebben. Schelte hoeft niet langer bij iedere thuiswedstrijd van het eerste met de boxen te slepen. Langs deze weg is een bedankje zeker op z’n plaats aan de ijsclub voor het uitlenen van de boxen.

Periode (1)
Vrouwen 1 hervat de competitie met een overwinning. Thuis wordt hekkensluiter Flevo Boys met 3-0 verslagen. En de Bildtse dames doen goede zaken, want de concurrentie verspeelt punten waardoor St.-Anna volgende week de tweede periode kan opstrijken.

Periode (2)
St.-Anna zondag kan de periode zondag al binnenhalen, maar het verliest van Oerterp. Deze club geeft het Bildtse team even een lesje in efficiëntie: zes kansen waarvan viermaal raak, terwijl St.-Anna heel veel kansen nodig heeft om tweemaal te scoren waarvan één nota bene uit een strafschop. Maar de periode pakken kan nog steeds, maar dan zal er zondag wel in en van Akkrum gewonnen moeten worden.

Tot de volgende week.