Eerste verlies voor St.-Anna

15 februari 2016 19:15

De start is goed na de winterstop: vier punten uit twee uitwedstrijden. Onder andere weer gelijk tegen Drachten, maar daar hebben we het traditioneel altijd moeilijk tegen.

Tekst: P.J. Keizer

Afgelopen zondag kwam Oerterp uit Ureterp op bezoek. Na een slecht begin van de kompetitie heeft oud-trainer van St.-Anna, Johan van Slooten, het daar toch aardig op de rit gekregen. Ze staan nu derde en lijken een geduchte tegenstander.

Fel en geconcentreerd beginnen dus, want als we winnen zijn we periodekampioen. Opstelling: Jouke Bosje, Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Waling Westra, Timo Bijma, Sytze-Jorrit Jorritsma; Pieter Jan Plat, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan Dirk Faber.

St.-Anna begon slecht aan deze wedstrijd, want na 34 seconden stond men al met 0-1 achter. De terugspeelbal op doelman Jouke Bosje werd door de Oerterp-spits geblokt waarna de bal bij de vrijstaande Erwin v.d. Wal kwam en zijn hard schot verdween in het doel.

Dit bleek een voorteken dat St.-Anna de hele wedstrijd achter de feiten aan zou lopen. St.-Anna had het moeilijk tegen een fysiek sterk Oerterp waardoor het combinatiespel waar St.-Anna het van moet hebben niet goed uit de verf kwam.

In de 9de minuut ging een voorzet van Timo Bijma voorlangs. Oerterp hanteerde uit een gesloten verdediging vaak de lange bal naar een paar snelle spitsen. Daar had St.-Anna het vaak moeilijk mee. Ondanks dat kreeg men wel kansen. In de 13de  minuut moest de keeper redding brengen op een hard schot van Waling Westra. Vier minuten later kon Pieter Jan Plat geheel vrij aanleggen, maar hij schoot tegen de keeper op.

Dit mocht hij vijftien minuten later nog een keer doen, maar toen ging het schot naast. Dit soort kansen moet er eigenlijk in. Nu werd het twee minuten later 0-2. Na een prima combinatie werd de bal door Kees Jan Dijk via de paal binnengeschoten.

Oerterp was op dat moment ook even de betere ploeg maar St.-Anna kon toen de 0-3 voorkomen. In de 44ste minuut redde de keeper weer op een kopbal van Pieter Jan Plat, maar één minuut later was de kopbal van Pieter Jan wel raak. Ruststand 1-2 en alles weer mogelijk.

In de 2de helft begon St.-Anna goed op zoek naar de gelijkmaker. In de 2de minuut redde de keeper op een schot van Pieter Jan Plat. Eén minuut later schoot Timo Bijma bij de tweede paal in het zijnet. Weer een minuut later verdween een vrije trap van Theo Valk tussen spelers door ook naast.

Oerterp loerde meer op de counter en het schot in de 55ste minuut ging over het doel. Twee minuten later had St.-Anna op 2-2 moeten komen. Op links was de voorzet van Klaas Jan Bijlsma op maat, maar wederom een kopbal van de vrijstaande Pieter Jan Plat kwam tegen de paal.

Hierna weer een periode dat Oerterp gevaarlijker was. In de 62ste minuut ging een vrije trap net naast. Twee minuten later wist Doelman Jouke Bosje op een uitval redding te brengen. Na nog een vrije trap voor Oerterp kreeg een Oerterp speler geel en kwam Etienne Kick in het veld voor Klaas Jan Bijlsma.

Eén minuut weer een uitval van Oerterp en wederom een redding van Jouke Bosje. Drie minuten later Mike Lorijnen in het veld voor de moegestreden Jan Dirk Faber. St.-Anna ging nog steeds op zoek naar de gelijkmaker. Men hanteerde wat meer de lange bal naar voren, maar die kwam meestal niet goed aan; ofwel de verdediging van Oerterp zat er goed tussen.

En zoals het wel vaker gebeurt, valt het doelpunt dan aan de andere kant. In de 78ste minuut werd het 1-3 na wat gepruts in de verdediging. In plaats van op tijd weg te werken kwam de bal uiteindelijk voor een vrijstaande speler van Oerterp en zijn schot verdween onhoudbaar in het doel.

Gezien het spel op dat moment een gelopen koers. Frans Buurstra kwam nog in het veld voor Jari Braaksma, maar ook dat zorgde niet meer voor een opleving. Het werd vier minuten voor tijd zelfs nog 1-4 toen een vrije trap werd benut. Geflatteerd maar wel verdiend.

In de laatste minuut mocht St.-Anna nog een penalty nemen na een overtreding in het strafschopgebied op Timo Bijma. Theo Valk zorgde voor een eindstand van 2-4.

Zo zie je maar weer in voetbal is niets voorspelbaar. St.-Anna staat nog wel bovenaan maar is nog geen periodekampioen. Misschien volgende week in de uitwedstrijd tegen Akkrum.