Klien Sjiet (105): Netjes, fruitprijs, spiegeltje aan de wand en Zwarte Piet vermoord

21 februari 2016 14:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 7.

Netjes
Dinsdagavond ben ik even kort in ‘De Waaie’ en pak meteen het laatste nieuws mee. Het scheidsrechterhok is namelijk opgeruimd, schoongemaakt, opnieuw ingericht en er is een plank gekomen waardoor het allemaal zeer netjes is geworden. De koning zou er zomaar een nacht kunnen doorbrengen. Geweldig werk van Klaas Steen en Johannes van der Woude. Op vrijdag wordt de restyling afgerond met een elektrisch kacheltje voor de trainers die er doordeweeks in bivakkeren, een heus tafelkleed, een vaas met (plastic) bloemen met daartegenaan leunend een stuk papier in een keurig plastic hoesje met daarop de tekst: “Heren trainers, ondanks de warmte en gezelligheid is het natuurlijk wel de bedoeling dat we OP het veld trainen…” De tekst wordt afgesloten met twee smileys. Geweldig! Hier houdt de columnist van.

Foto’s
Het is dus een kortstondig verblijf in ‘De Waaie’, want de columnist heeft andere verplichtingen. Als bestuurslid van Stichting ‘Ons Bildt’ is hij aanwezig op de lezing van het ‘Bildts Dokumîntasysintrum’ (BDS). Op deze avond worden foto’s van vroeger en nu getoond. Jelke de Jager heeft fraaie foto’s gemaakt. Dat is hem wel toevertrouwd; denk maar eens aan al die foto’s die Jelke heeft gemaakt tijdens de realisatie van het masterplan in ‘De Waaie’. Wacht eens even…. Nu schiet mij ineens een prachtig idee te binnen: de voetbalvereniging zou ook wel eens zo’n avond kunnen organiseren met allemaal foto’s van het verleden tot aan pakweg de jaren negentig. Gezien het enthousiasme op de avond van het BDS, wordt het vast ook bij onze club een groot succes. In tegenstelling tot wat door enkele mensen wordt beweerd, is maar een klein aantal foto’s verdwenen na de kantinebrand in 2009. Nagenoeg de gehele collectie werd indertijd elders bewaard.

Gebruiksregels
Sinds woensdag hangt er een bord met de gebruiksregels voor het gebruik van de  kunstgrasvelden. Het is voor iedereen van groot belang om eerst deze regels te lezen alvorens het veld te betreden.

Fruitprijs
De kunstgrascommissie is genomineerd voor het door de gemeente georganiseerde ‘Sportvrijwilliger van het jaar’. Wie denkt dat er dan een winnaar komt, dus dé sportvrijwilliger van het jaar, komt bedrogen uit: iedere genomineerde wordt namelijk in het zonnetje gezet. Dus als er kaatsaanmerker was opgegeven die bij verscheidene kaatspartijen actief zou zijn geweest, dan had deze op woensdagavond ook een fruitprijs gekregen. Een wassen neus derhalve of zoals Mart Smeets het uitgedrukt zou hebben: “Het is als een kus van je zus”. Het woord ‘nominatie’ had dus dan niet gebruikt moeten worden. Enfin, iedere genomineerde krijgt een fruitkoker overhandigd met daarin een appel, banaan, sinasappel etc. Een vreemde prijs. Het lijkt wel op een kinderfeestje bij de zoon van de tandarts. Maar goed, de kunstgrascommissie, die heel veel tijd heeft besteed aan het masterplan, is in het zonnetje gezet; dat is het belangrijkste. En zij hebben het zeker verdiend.

Spiegeltje aan de wand…
In de kleedkamers aan de westkant hingen tot vrijdag de spiegels niet boven de wasbak, maar naast de entree van de kleedkamer. Niemand weet waarom hier destijds voor is gekozen. Dit is in ieder geval niet praktisch als je je haar doet. Dat ondervonden ook de Vrouwen 35+ iedere keer na de training en zij waren van mening dat dit maar eens moest veranderen. En dat is vrijdag gebeurd. Er hangt nu een spiegel boven de wasbak.

Concert Bruce Springsteen?
Het lijkt wel op de voorverkoop van een concert van Bruce Springsteen in Nederland of dichterbij huis: de voorverkoop van het ‘Bildts Songfestival’ van een paar jaar geleden. De inschrijving voor de AH Wassenaar Voetbaldagen start zaterdag om 0.00 uur en blijkbaar heeft een aantal potentiële deelnemers voor de digitale deur gelegen, want twee minuten na het openen van de lijn, zijn er al drie deelnemers. Aan het einde van de ochtend zijn er al 75 deelnemers en op de avond zelfs over de honderd! Prachtig dat dit evenement zo populair is.

Periodekampioen
Vrouwen 1 wint zaterdag in Assen van ACV en is officieus periodekampioen. Alleen op doelgemiddelde kan St.-Anna nog gepasseerd worden, maar dan moet naaste achtervolger Olde Veste de laatste wedstrijd voor de tweede periode met grote cijfers winnen en de Bildtse dames fiks verliezen. Het verschil is namelijk twaalf doelpunten.

Laarzen mee
Ben ik blij dat ik werkschoenen toch maar aan heb gedaan voor de vrijwilligersavond op zaterdagavond. Laarzen mee was weliswaar het advies, maar meestal valt het wel mee. Deze keer niet dus. Een groot deel van de avond vindt buiten plaats en we baggeren door drek en weilanden. Maar mensen, wat een magnifieke avond! Degenen die niet aanwezig waren, hebben wat gemist! Er moet onderweg een moord worden opgelost en dat brengt ons op verschillende plaatsen in het dorp. Uiteindelijk blijkt dat Sinterklaas Zwarte Piet heeft vermoord. Je moet er bij zijn geweest; het is gewoon niet na te vertellen in een column. Het is werkelijk een schitterende avond! Alle eer gaat naar de activiteitencommissie. Zij hebben iedereen een geweldige avond bezorgd.

Tot de volgende week.