Vrouwen 1 en Groen Geel VR1 in evenwicht

24 maart 2016 18:15

De aanwezige toeschouwers zagen afgelopen zaterdag een spannende wedstrijd in De Waaie. Tegenstander was Groen Geel VR1, de nummer 3 van de ranglijst.

Voor de groengelen was winnen de enige mogelijkheid om nog een kansje op de titel te behouden, of het moet wel heel vreemd lopen de resterende wedstrijden. Het gat tussen de nummer 3 en koploper St.-Anna was vooraf 8 punten. Voor St.-Anna was het vooral zaak niet te verliezen. De grote belangen voor beide ploegen zorgden deze middag voor een spannende wedstrijd met weinig echt grote kansen.

St.-Anna speelde in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Francien Hoogland, Olga Kolkman, Esther Wagenaar; Tamara Blauw (67. Roxana Epema), Miranda Blauw (67. Veronique Epema) en Femke Reitsma.

In de tweede minuut vuurde Tamara Blauw een goed schot richting de goal van Groen Geel, maar haar vizier was net te hoog gericht. St.-Anna was in de beginfase wat zoekende, en liep wat teveel achteruit. Dit resulteerde in twee gevaarlijke schietkansen voor Groen Geel. Het eerste schot ging voorlangs, en het tweede belandde op het dak van de goal van keepster Joyce Steenhouwer. St.-Anna reageerde met een mooie aanval over rechts via Francien Hoogland. Haar schot/voorzet belandde via de keepster voor de voeten van Esther Wagenaar, die wat te lang aarzelde. Een volgende aanval via Tamara Blauw leverde uiteindelijk een schietkans op voor diezelfde Esther, maar haar schot ging naast.

Nadat eerst een schot van Groen Geel nog rakelings naast ging, was de ploeg in de 29e minuut wel erg dicht bij een doelpunt. De Groninger spits kwam goed voor haar man en de verdediging en keepster van St.-Anna waren reeds geklopt. De paal bracht echter redding voor St.-Anna. Drie minuten later legde Francien Hoogland de bal na een mooie actie goed klaar voor Miranda Blauw. Haar schot werd in eerste instantie geblokt en de rebound ging over. In het laatste kwartier tot aan de rust creëerden beide ploegen geen kansen.

Vlak na rust kreeg St.-Anna haar grootste kans om op 1 – 0 te komen. Goed doorzetten van Miranda Blauw leverde balbezit op voor Tamara Blauw, die een mooie voorzet afleverde vanaf rechts. Femke Reitsma kwam bij de tweede paal net een teentje te kort om de bal binnen te tikken. Hierna volgende een half uur waarin beide ploegen niet gevaarlijk werden. Saai werd het hierdoor echter totaal niet. In het laatste kwartier moest de keepster van Groen Geel gestrekt naar de kruising op een schot van Femke Reitsma. Dit deed zij echter glansrijk. De laatste tien minuten waren voor Groen Geel. Eerst belandde een vrije trap op het dak van de goal. Hierna ging een schot voorlangs, en vijf minuten voor tijd werd een corner bijna binnengekopt. De onderkant van de lat zorgde er echter voor dat er na 90 minuten 0 – 0 op het scorebord stond.

St.-Anna hield Groen Geel dus op 8 punten. The Knickerbockers VR2 won met 2 – 5 bij Bergum, zodat de voorsprong van St.-Anna op de achtervolger slonk naar 5 punten. Het blijft spannend!