Klien Sjiet (110): Nieuwe trainer AZC-ers, barbaars, 400ste lid en we gaan naar Joure toe

28 maart 2016 9:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 12.

Trainer AZC-ers
Laatst stond er een advertentie in ‘de Bildtse Post’ waarin een vrijwilliger werd gevraagd voor het geven van training aan volwassen inwoners van het AZC. Op deze oproep zijn twee reacties gekomen en uiteindelijk is Gerard Hoekstra uitverkoren als de meest geschikte persoon om dit op zich te nemen. Hiermee begint hij maandagmiddag. Een hoge opkomst en dat is een goed teken. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om langs te komen, maar hoop dat binnenkort wel te kunnen doen. Hoe gaat Gerard bijvoorbeeld om met de taalbarrière? Hem kennende, dan redt hij zich er vast en zeker mee.

Barbaars
Barbaarse toestanden. Wat is er gebeurd? Enkele spelers van een jeugdteam hebben zich op maandagavond na afloop van de training ernstig misdragen. Er zijn vernielingen gepleegd, de vloer is onder water gezet (na het putje met opzet verstopt te hebben) en ook op het toilet is het niet fris, al geven de desbetreffende spelers naderhand aan dat dit laatste al zo was voordat zij de box betraden. Hoe dan ook: dit kan niet door de beugel. Doorgaans is de columnist niet op zijn toetsenbord gevallen, maar ik ben er sprakeloos van als ik dinsdagochtend de foto’s toegestuurd krijg. Het bestuur onderneemt meteen actie, want het spreekt voor zich dat de club dit gedrag niet tolereert. Het bewuste team wordt de volgende dag op hun afkeurende gedrag aangesproken.

Johan Cruijff
Natuurlijk is het donderdagmiddag behoorlijk schrikken als het nieuws tot mij komt dat de allergrootste voetballer ooit van Nederland er niet meer is. En natuurlijk heb ik hem niet persoonlijk gekend, maar ik ben toch even van slag. Met mijn kin rustend op beide handen staar ik op het werk uit het raam naar de Harlingervaart. Ik moet het even verwerken. Een tweetal twintigers heeft nog nooit van Johan Cruijff gehoord, zeggen ze. Dat kan toch niet!? Ook al ben je geen voetballiefhebber, Cruijff hoort iedereen te kennen. Als je nu in een taxi naar Zwarte Haan zit of naar Timboektoe, de chauffeur zal altijd over ‘Kroiff’ beginnen. Wie is Johan Cruijff… het moet niet gekker worden… Kijk, ik heb niets, maar dan ook helemaal niets, met autosport, maar ik weet heus wel wie Niki Lauda is.

Weromkomavend
Die avond verzet ik even de zinnen. Letterlijk en figuurlijk. In de bibliotheek is er de jaarlijkse weromkomavend voor oud-cursisten van de Bildtse taal.  “O, Ja Jan, dat is echt wat foor dij”. Klopt. Dat weet ik. Maar weten jullie ook dat er binnen onze vereniging maar bar weinig mensen zijn die zich écht voor de taal interesseren? Althans, zoals de columnist. Het lijkt er op dat ze maar op één door vuurwerk gehavende hand zijn te tellen. Ik ben dol op letters om die vervolgens te knutselen tot woorden en uiteindelijk tot een verhaal, maar het lijkt alsof er veel meer mensen bij de club zijn die zich voor cijfers interesseren dan voor letters. En met cijfers heb ik dus weinig. Op de weromkomavend zijn natuurlijk ook weer vrijwilligers van de club aanwezig. Bauke de Vries, Sieta Plat-Wiersma, Femke Keizer en de columnist leren ook op deze avond weer veel van meester Kas. Voor mij is het bijna 36 jaar geleden dat ik voor het laatst les kreeg van hem. Dat was nog op de lagere school. Gelukkig ben ik tegenwoordig niet meer soa dwars as doe.

400ste lid
Zaterdagochtend vroeg kondigt de eerste app zich aan. En niet zomaar een app, want ledenadministrateur Siep Koopmans meldt dat het 400ste spelend lid is ingeschreven. Goh, wat worden we groot! Weliswaar is onze club bij lange na niet zo groot als Blauw Wit ’34 of Drachtster Boys, maar volgens mij hebben we nog nooit zoveel spelende leden gehad als nu. Onder deze 400 staan 96 vrouwelijke spelende leden geregistreerd.

Beker
Een mooi bruggetje naar het volgende item, want twee meisjesteams en Vrouwen 1 spelen zaterdag voor de beker. ME 1 kan het helaas niet bolwerken tegen Willemsoord, de MD1 bereikt, ten koste van Harkstede, de volgende ronde na het beter nemen van strafschoppen en Vrouwen 1….

We gaan naar Joure toe
… wint ook en bereikt de finale van de Noordelijke beker! Thuis wordt The Knickerbockers VR2 met 2-0 verslagen. De andere finalist is Stiens VR 1. De wedstrijd zal op zaterdag 4 juni a.s. gespeeld worden in Joure. En prachtig dat Stiens de tegenstander is. Heel veel teams uit de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel deden dit seizoen mee aan de beker en uitgerekend St.-Anna en Stiens, nauwelijks acht kilometer bij elkaar vandaan, spelen de finale. (zingend) We gaan naar Joure toe, we gaan naar Joure toe, we gaan naar Joure toe…