Bodemonderzoek kunstgrasveld in 'De Waaie' (was natuurlijk 1 aprilgrap...)

29 maart 2016 21:45

Deze week heeft Stichting 'De Waaie' een brief ontvangen van Rijkswaterstaat. Omdat het ook onze club aangaat, heeft de club gemeend om de brief op de site te plaatsen. Hieronder de inhoud.

L.s.,

In opdracht van  het Ministerie van Volksgezondheid ,Welzijn en Sport heeft afgelopen week onderzoek plaats gevonden  nabij sportcomplex de Waaie te St. Annaparochie. De opdracht omvat diverse onderzoeken naar bodemverontreiniging e.e.a. naar aanleiding van een geconstateerde verhoogde concentratie zink  in de watergang ten oosten van sportcomplex de Waaie te Sint Annaparochie.

Kadastraal gelegen gemeente Het Bildt Sectie 24.

Bodemonderzoek moet definitief uitwijzen of de oorzaak van de verhoogde concentratie zink moet worden gezocht in de kunstgrasmat van het hoofdveld. Het vermoeden bestaat dat de sporttechnische laag is verontreinigd met uitgeloogd zink. De sporttechnische laag zal worden onderzocht op uitgeloogd zink, alsmede binding van zink aan lava.

Op last van de provincie Fryslân zal op maandag  04-04 2016  de complete grasmat  worden gelicht. Voor 04-04-2016 zal het granulaat verwijderd moeten worden van de grasmat. Deze voorbereidende werkzaamheden zullen 01-04-2016 plaatsvinden. Deze saneringswerkzaamheden zullen worden uitgevoerd door DVJ, een door de provincie Fryslân aangesteld gecertificeerd.

Saneringsbedrijf DVJ  zal het granulaat van het complete hoofveld door middel van een zuigsysteem verwijderen en direct afvoeren naar Ecopark de Wierde te Heerenveen.

In beginsel wordt de grondeigenaar aansprakelijk gehouden voor alle gemaakte kosten inzake de saneringswerkzaamheden.

Hoogachtend,

Inspecteur Ing. A. Pietersen
Inspectie afdeling Noord
Ministerie van Volksgezondheid ,welzijn en sport.