St.-Anna krijgt pak slaag van Franeker

3 april 2016 20:00

Geloof me, een wedstrijdverslag schrijven is voor mij eigenlijk niet leuk werk. Er zit voor deze verslaggever namelijk totaal geen uitdaging in. Maar een wedstrijdverslag schrijven als je favoriete team heeft verloren, maakt het schrijven ervan niet bepaald leuker en dat is een understatement. Dit scenario werd afgelopen zondag in Franeker bewaarheid. Tegen de gelijknamige club werd er door St.-Anna terecht met 3-1 verloren.

Opstelling: Germ Bouma; Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Sytze-Jorrit Jorritsma, Jan Dirk Faber (76. Mike Lorijnen), Waling Westra (62. Guylian Kick); Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Etienne Kick (62. Klaas Jan Bijlsma).

De eerste vijf minuten van de wedstrijd speelde St.-Anna goed. De bal werd zorgvuldig en rustig rondgespeeld en binnen een minuut vuurde Pieter Jan Plat al op het doel, maar de bal ging net naast.

Deze kans stond echter in het niets ten opzichte van de twee grote kansen die Franeker kreeg. Gelukkig voor St.-Anna bracht doelman Germ Bouma beide keren redding waardoor het in het eerste deel van de eerste helft 0-0 bleef.

Gaandeweg begon St.-Anna minder zorgvuldig te spelen. Ballen werden ingeleverd, terwijl de duels door een aantal spelers opvallend vaak werden verloren. En in het algemeen leverden de spelers van Franeker ook meer strijd dan de meeste spelers van de gasten.

Toch kwam St.-Anna in de 26ste minuut op voorsprong, nadat Pieter Jan fraai raak knalde. Zaak was nu om de stand uit te breiden en die mogelijkheden kwamen ook wel, maar Pieter Jan, Timo Bijma en Etienne Kick misten in kansrijke positie. Omdat ook Franeker geen noemenswaardige kansen meer kreeg in de eerste helft werd er met een tussenstand van 0-1 gerust.

Na de rust deelde Franeker de lakens uit. De thuisclub was veel feller dan St.-Anna. Zij gingen ervoor, terwijl de Bildtkers grossierden in het maken van fouten. De bal in de ploeg houden? Ho maar. Er was geen lijn meer te ontdekken in het spel van St.-Anna, terwijl Franeker steeds beter begon te spelen.

Voordat Franeker toesloeg in de vorm van doelpunten, miste Etienne Kick nog een ongelooflijk grote kans. Wat als die er wel in was gegaan? Dat is hypothetisch gebrabbel; daar hebben we niets aan.

En toen kwamen de tien minuten van Franeker. In de 61ste, de 66ste en 68ste minuut wisten de Franekers te scoren waardoor de eindstand 3-1 werd. Een verdiende winst van het, met name in de tweede helft, goed spelend Franeker. Twee doelpunten waren overigens identiek, want de spits kon tweemaal alleen op Germ afstevenen en beheerst scoren. Hierbij ging de verdediging niet vrijuit.

Maar het gaat te ver om alleen de verdediging de schuld te geven, want het was beslist een collectief falen van het eerste team van St.-Anna.

Dat het zondag 10 april a.s. thuis tegen Friesland anders moet, is logisch. Er zit genoeg kwaliteit in de ploeg, maar dan moet die kwaliteit zo spoedig mogelijk weer op het veld geëtaleerd worden, want anders gaat het kampioenschap aan onze neus voorbij. Het goede nieuws afgelopen zondag was overigens dat ook Udiros verloor, maar daarentegen lijkt Oerterp ook aan te haken in de strijd om het kampioenschap.

St.-Anna staat gelukkig nog drie punten voor op de nummer twee. Laten we vooruitkijken naar de volgende wedstrijd. Dan moet er weer gewonnen worden; niets meer en niets minder. Succes.