Klien Sjiet (111): Hot, 1 april en Vrouwen 1 kampioen?

3 april 2016 20:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 13.

Hot
Vrouwen zijn hot. “Nou, nou, kin ’t ’n bitsy skikt worre?” Ho ho, zo bedoel ik dat niet. En zo ben ik ook niet. Wij zijn vroeger thuis goed opgevoed, nietwaar Jelle? Waar ik echter heen wil is dat het plaatselijke vrouwenvoetbal behoorlijk in het nieuws is op onze website. Kijk maar eens naar alle nieuwsfeiten van de afgelopen weken. Inderdaad, veel items over onze vrouwenafdeling. Ook in mijn column van vorige week ging het over vrouwenvoetbal. En dit is ook logisch, want met name Vrouwen 1 timmert flink aan de weg. Het team staat bovenaan en voor het eerst in het bestaan van de club speelt Vrouwen 1 de bekerfinale. De aandacht op onze site is derhalve meer dan terecht.

1 april
Tussen deze berichten staat ook de 1 aprilgrap van dit jaar. Doorgaans is de columnist degene die met een grap komt, maar hij vond zijn bedachte grap bij nader inzien niet de topper die hij graag gewenst had. Maar dan komt er hulp uit onverwachte hoek. Dinsdagavond word ik gebeld door Schelte Lep en hij begint meteen de brief van Rijkswaterstaat voor te lezen. En na een paar zinnen weet ik het al: “Dut is ’n mooie grap!” Naast Schelte is Ben Roersma verantwoordelijk voor het bedenken van deze grap. Geweldig bedacht, mannen! En hij is geslaagd, want er komen veel reacties op.

Vertrek
Die schalken van Kick… Voordat de training begint delen zij de spelersgroep van het eerste mee dat ze na dit seizoen verkassen naar The KnICKerbockers in Groningen. Zij studeren in Groningen en willen daar een leven gaan opbouwen, zo ongeveer gaat het verhaal. Iedereen is even van slag. Pas tijdens het samenzijn in de kantine komen de twee apen uit de mouw: het betreft een 1 aprilgrap.

F1 wint
Hoera! De F1 pakt de eerste zege in de hoofdklasse. Er wordt met 3-4 van Bergum/BCV gewonnen. Weg is die hatelijke nul.

Eiland
Je wint als team niet zo vaak op een Waddeneiland. Vooral als het een jeugdteam betreft. Vaak wordt zo’n team getroffen door de ongewone indrukken die de spelers opdoen tijdens de bootreis. Waarschijnlijk schrijven we nu geschiedenis, want zowel de D2 als de C2 winnen zaterdag op Terschelling. Uniek. Dat zal vast een dolle boel zijn geweest op de terugreis.

Geen tegengoal
Nu we het toch over opmerkelijke zaken hebben: ik werd getipt dat de B1-junioren vanaf januari nog geen doelpunt tegen hebben gekregen. Een geweldige prestatie.

Kampioen?
Vrouwen 1 blijft stabiel presteren, want het team wint wederom. Mocht St.-Anna aanstaande zaterdag winnen en de overgebleven drie concurrenten spelen gelijk of verliezen, dan is het team kampioen. Natuurlijk, het is allemaal theorie, maar het kan. Maar eigenlijk is het niet de verwachting dat geen van de concurrenten weet te winnen. Dan moet het wel gek lopen. Maar je weet maar nooit hoe gek het allemaal kan lopen…

Tot de volgende week.