Nipte overwinning St.-Anna op FFS

24 april 2016 19:00

De omstandigheden waren afgelopen zondag verre van ideaal. Een veld dat de vergelijking met een maanlandschap glansrijk kon doorstaan, barre weersomstandigheden met hagel in de hoofdrol en St.-Anna trof in FFS een stugge tegenstander. Desalniettemin verbrak St.-Anna de slechte reeks, want er werd met 0-1 gewonnen.

Opstelling: Jouke Bosje; Jari Braaksma, Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Guylian Kick (80. Mike Lorijnen), Jan Dirk Faber, Sytze-Jorrit Jorritsma; Klaas Jan Bijlsma (72. Waling Westra), Pieter Jan Plat en Timo Bijma (46. Etienne Kick).

De gehele eerste helft had St.-Anna het veldoverwicht zonder dat dit overigens tot hele grote kansen leidde. Thuisclub FFS kreeg daarentegen een aantal schietkansen met perspectief, maar doelman Jouke Bosje hoefde nauwelijks in actie te komen, omdat FFS de bal niet op doel wist te schieten.

FFS verdedigde stug en was in de eerste helft feller dan de gasten. Hierdoor lieten de spelers van St.-Anna regelmatig de kaas van het brood eten, zodat men elkaar onnodig in de problemen bracht.

En natuurlijk, het veld liet ook niet toe om fraaie combinaties aan te gaan, want het hobbelde en stuitte iedere kant uit. Het voetbalveld leek wel een levensgrote flipperkast.

Toch wist St.-Anna aan het einde van de eerste helft te scoren; tenminste dat dachten de Bildtkers zelf. De grensrechter van FFS vlagde echter voor buitenspel en dit appél werd door scheidsrechter Van der Velden overgenomen. Uit navraag na afloop van de wedstrijd bleek dat het geen buitenspel was. Aan het einde van de eerste elftal leek het erop dat St.-Anna een strafschop verdiende, maar de scheidsrechter wuifde dit weg. De één gaf aan dat het wel degelijk een penalty was nadat Pieter Jan Plat omver leek te worden geduwd, terwijl een ander (veelal van FFS natuurlijk…) dit dan weer tegensprak. Hoe het ook zij: de ruststand was 0-0.

Na de rust schakelde St.-Anna een tandje bij, zette daardoor FFS nog meer onder druk en nu kwamen de kansen wel. Het enige wat de thuisclub deed was de bal een eind naar voren trappen en hopen dat de twee spitsen de bal konden oppikken. Dat lukte wel eens en dan was het oppassen voor St.-Anna. Grote kansen kreeg men echter niet. St.-Anna aan het begin van de tweede helft trouwens wel, maar de inzet van Etienne Kick werd door de doelman gekeerd.

Naarmate de tweede helft vorderde, des te meer begon de tijd voor St.-Anna te dringen. Er moest hoe dan ook gewonnen worden. St.-Anna drong nog meer aan en zette FFS nog vaster op eigen helft vast. Lang wist de thuisclub stand te houden dankzij de stugge verdediging en de solide keeper.

Maar deze linie moest toch uiteindelijk een doelpunt toelaten. Ja, hoe zullen we het doelpunt in de 75ste minuut eens beschrijven… Laten we het maar samenvatten dat een voorzet een rare draai maakte, wel of niet aangeraakt, en uiteindelijk ergens op het hoofd van Pieter belandde en tergend langzaam verdween de bal in het doel.

Hierna kreeg St.-Anna nog twee achttienkaraatskansen binnen een minuut om de zege definitief veilig te stellen, maar zelfzuchtigheid was er de oorzaak van dat, ondanks dat achtereenvolgens Jan Dirk Faber en Pieter Jan Plat alleen op de keeper kon afstevenen, er toch niet werd gescoord. Had men de bal even opzij gelegd, dan was het gegarandeerd een doelpunt geweest.

Nu bleef het tot aan het einde van de wedstrijd spannend, want FFS voelde zich ook nog niet verslagen en met counters probeerden ze om de gelijkmaker te produceren. Dat lukte echter niet waardoor St.-Anna met 0-1 won en door dit resultaat koploper blijft.

En dan volgt zondag 1 mei a.s. in ‘De Waaie’ de topper tegen Udiros, de nummer 2. Er staat dus veel op het spel. De winnaar doet een behoorlijk grote stap richting het kampioenschap met daarna nog twee wedstrijden te spelen. Ongeacht het resultaat is er na afloop livemuziek in de kantine.