St.-Anna sluit competitie af met ruime zege

16 mei 2016 9:45

Pieter Jan Plat scoort vijfmaal

In het vorige wedstrijdverslag verwoorde Piet J. Keizer het treffend toen hij het over de laatste wedstrijd van het seizoen had: een wedstrijd om des keizers baard. Daarmee heeft hij niets te veel gezegd, want zo’n wedstrijd werd het op zondag 15 mei jl. in Leeuwarden tegen Nicator. Gelukkig werd er nog wel gescoord, want anders was er helemaal niets aan geweest. St.-Anna won uiteindelijk met 1-5 van Nicator.

Opstelling: Germ Bouma; Frans Buurstra (62. Joris Kolkman), Geert Scheer, Theo Valk, Johan Dijkstra; Waling Westra (62. Mike Lorijnen), Sytze-Jorrit Jorritsma (46. Etienne Kick), Guylian Kick; Jan Dirk Faber, Pieter Jan Plat en Timo Bijma.

Na de inleiding moge het duidelijk zijn dat er voor beide teams niets meer op het spel stond. St.-Anna was immers al kampioen, terwijl Nicator nergens meer voor te voetballen had.

En gezegd moet worden dat de ambiance ook niet bepaald meehielp om er nog een aantrekkelijke wedstrijd van te maken. Er moest namelijk uitgeweken worden naar een veld ver verwijderd van de bewoonde wereld, zeg maar. Het hoofdveld is over de kop gegaan, zoals dat dan heet, en opnieuw ingezaaid, zodat er gespeeld werd op een veld dat niet omgeven was door een hekwerk; voor deze gelegenheid was lint aangebracht en dug-outs waren er ook niet. Gelukkig bleef het droog. Dat viel dan weer mee.

Met jullie goedvinden wil ik er geen lang verslag van maken. De eerste helft was St.-Anna de veel betere ploeg, terwijl na de hervatting Nicator een licht veldoverwicht had met een aantal grote kansen tot gevolg. Men had echter had moeite met scoren, al werd twee keer de lat geraakt. Toch wist men in de tweede helft eenmaal te scoren.

Gelukkig heeft St.-Anna in de persoon van Pieter Jan Plat een veel scorende spits in de gelederen. Voorafgaand aan de wedstrijd waren er twee doelstellingen voor St.-Anna: op zestig punten eindigen, dus winnen, en Pieter Jan topscorer maken van de 3de klasse A. Welnu, beide doelstellingen werden gehaald. De meest opvallende was de laatste, want Pieter Jan wist in deze wedstrijd maar liefst vijfmaal te scoren en was derhalve verantwoordelijk voor de gehele productie. Hiertussen zaten weliswaar twee strafschoppen, maar die moeten er altijd nog wel in… Hij eindigt het seizoen met een totaalaantal van dertig doelpunten.

Hierdoor werd er met 1-5 gewonnen en hiermee zou het verslag afgesloten kunnen worden, maar dat doen we niet, want hoewel we niet konden spreken van een aantrekkelijk duel, was het toch een bijzonder duel. Het was namelijk de laatste wedstrijd voor Waling Westra en Frans Buurstra voor St.-Anna. De twee sympathieke St.-Jabuurtsters hebben meer dan tien seizoenen deel uitgemaakt van de eerste selectie en door de jaren heen ontzettend veel voor het eerste team betekend. Twee voorbeeldige voetballers ook. De beide dertigers kregen zo’n 25 minuten voor tijd tegelijk een publiekswissel. Ze gingen op de schouders van de overige spelers van het veld af onder groot applaus van alle aanwezigen en van het bestuur kregen zij een bos bloemen overhandigd.

Nadat scheidsrechter Mulder voor het einde blies, was voor St.-Anna 1 het seizoen voorbij wat betreft officiële wedstrijden. Een seizoen waarin men het presteerde om na één seizoen alweer terug te keren naar de 2de klasse. Volgend seizoen zal getracht worden om een stabiele middenmoter te worden. Dit zal dus zonder Frans en Waling gebeuren, maar ook zonder Dirk Jan Keizer die stopt als actief voetballer. Dirk Jan heeft veertien seizoenen deel uitgemaakt van de eerste selectie. Verder stapt Timo Bijma over naar Leeuwarder Zwaluwen. Het zou daarom mooi zijn als er weer een aantal nieuwe spelers bijkomt om de selectie weer op peil te brengen. Tot volgend seizoen.