Meisjes en vrouwenvoetbal (1): Een goede start van het seizoen

3 september 2016 21:00

In deze nieuwe rubriek ga ik (Jan de Groot) jullie op de hoogte houden van alles wat met het meisjes en vrouwenvoetbal te maken heeft. In deze eerste aflevering ga ik alle teams even aan jullie voorstellen.

Femke Keizer en ik doen dit jaar de coördinatie van de meisjes en vrouwenteams en het is elk jaar weer een hele uitdaging om trainers en leiders te vinden voor alle teams. Het is echter weer gelukt en ik wil op voorhand alle trainers en leiders al bedanken die ze zich in gaan zetten voor het meisjes- en vrouwen voetbal.

Alle teams zijn volop in training, bezig met de bekerwedstrijden en zelfs al met de competitie en de eerste indrukken zijn prima. We lopen de teams even bij langs.

MO11 (ME)
Dit team train en coach ik dit jaar zelf met ondersteuning van Pauliene Bootsma. We begonnen met 9 speelsters op papier, maar de afgelopen week waren er al 13 speelsters op trainen en het is altijd leuk als er nieuwe speelsters bij komen. We hebben nog geen wedstrijd kunnen spelen omdat het team van Stiens zich heeft teruggetrokken uit de beker, maar dat mag de pret niet drukken. Er is genoeg te trainen en het spelplezier spat eraf bij de meiden. We trainen op maandag en woensdag van 18.30-19.30

MO13 (MD)
Dit team wordt getraind door Femke Keizer en gecoacht door Corina Postma en Pietsje Dijkstra en bestaat uit 11 speelsters en dat is een mooi aantal. Ze hebben afgelopen donderdag met 5-0 gewonnen en dat was een mooie start.

MO15 (MC)
Dit team wordt getraind door Gerrit Jan Bergsma en Nienke Stap is de leider/coach van het team. Het team bestaat uit 17 speelsters en dat is mooi ruim. Voor de meesten is het de eerste keer dat ze op een groot veld spelen en dat is natuurlijk even wennen, maar vanmorgen speelden ze voor de eerste keer al goed positiespel (veel beter dan de tegenstander). Ze verloren nog wel met 1-3, maar het komt vast goed met dit team.

MO17 (MB)
Dit team wordt getraind en gecoacht door Bardo Wapstra en Dirk Andringa. Ze hebben maar 11 speelsters op dit moment en dat is natuurlijk te weinig. Gelukkig helpt het team van MO15 hun op dit moment, maar het is wel noodzakelijk dat er nog een aantal speelsters bij komen anders wordt het een te zwaar seizoen. Ze wonnen vandaag met 1-6 van Zeerobben, dat was prima, met een hoofdrol voor Linda Schiphof die geloof ik 5 keer scoorde. Kennen jullie nog meisjes van 15 of 16 jaar, vraag ze dan om eens mee te trainen.

Vrouwen 2
Vrouwen 2 is flink aan het werven geweest deze zomer en dat heeft resultaat gehad. Hadden ze voor de vakantie 12 speelsters, nu zijn dat er al 17 en dat is een mooi aantal om mee te starten. Harm jan Postma is opnieuw de trainer en Anne Visser en Berry Kolkman zijn de nieuwe coaches. Deze week was SDS nog een maatje te groot, maar het ging de 2e helft al een stuk beter dan de 1e helft en als alle "poppetjes" op de goede positie staan kunnen ze goed meedraaien in de 5e klas is de verwachting.

Vrouwen 1
Vrouwen 1 begint aan een nieuw avontuur in de 1e klas en dat is natuurlijk spannend. Een tegenslag vooraf was dat ze lange tijd zonder aanvoerdster Lisette Wagenaar moeten spelen die aan haar kruisbanden is geopereerd. Ondanks die tegenslag heeft het team van Sido Postma, Marten Dijkstra en Henk Lijzenga een goede start van het seizoen gemaakt. Ze zijn dóór in de beker en hadden vandaag een goede start van de competitie. ONS Sneek werd met 3-0 verslagen en dat is een prachtig begin. Nieuwe speelster achterin Pietrik Visser speelde een prima partij, Veronique Epema maakte een prachtig doelpunt in de 1e helft en Femke Reitsma maakte 2 prima doelpunten in de 2e helft.

30+
Dan hebben we dit jaar ook een 30+ team in de competitie en dat is ook heel mooi. Vorig jaar hebben ze al flink getraind op de vrijdagavond en dit jaar spelen ze ook competitie op de vrijdagavond. Een prima initiatief dames en veel succes.

Femke en ik zijn heel tevreden over de start van het seizoen. Mocht je ook belangstelling hebben om eens mee te trainen met één van de teams, aarzel dan niet maar neem even contact op: [email protected]

Jan de Groot