Valse start St.-Anna tegen Olyphia

5 september 2016 17:45

Toegegeven, Olyphia is een tegenstander die St.-Anna niet ligt. Van deze club is vaker verloren, dan gewonnen. Waar de Stellingwervers op zondag 4 september jl. ook beter in waren, was in felheid en strijd. Dat had bij de thuisclub beter gekund en dat is een understatement. St.-Anna verloor met 0-2 en dat was terecht.

Beide teams begonnen onrustig aan de wedstrijd. Veel balverlies van beide kanten, maar, zoals gezegd, waren de gasten veel feller in de duels, maar ook op de bal. Hierdoor was Olyphia veel gevaarlijker dan het veelal timide spelende St.-Anna.

Door het balverlies aan weerskanten golfde het spel wel op en neer: dan weer snel richting het doel van Olyphia en kort daarop was het weer druk voor goalie Germ Bouma. Het enige verschil was dat Olyphia kansen kreeg en St.-Anna slechts mogelijkheden. Met andere woorden: Olyphia was veel gevaarlijker.

In het laatste stukje van de eerste helft leek St.-Anna zich enigszins te herstellen en pakte een licht veldoverwicht. Toch waren ook in die periode de beste kansen voor de gasten. Stelde St.-Anna daar dan niets tegenover? Eigenlijk niets. Geen enkele kans, mogen we wel stellen. Omdat Olyphia de gekregen kansen echter niet wist te benutten en St.-Anna er geen wist te creëren, bleef de stand tot aan de rust 0-0.

En de 0-0 bleef ook in de tweede helft lang op het scorebord staan. Olyphia was veelvuldig in het strafschopgebied van St.-Anna te vinden en waren daarin zeer gevaarlijk. Vooral uit hoekschoppen; dat was trouwens ook in de eerste helft het geval.

Het spel van St.-Anna zakte, na een kort herstel aan het einde van de eerste helft, in de tweede helft weer in. Het spel was ver beneden de maat. Veel spelers zaten niet in de wedstrijd, voorzetten kwamen niet bij de spitsen terecht en het meest zorgelijk was wel dat de thuisclub ook in de tweede helft geen enkele kans kreeg.

Olyphia drong steeds meer aan en het was wachten op een doelpunt. In de 67ste bracht de lat St.-Anna nog redding en zo’n vijf minuten later verrichte Germ een geweldige redding waardoor het nog 0-0 bleef. Inderdaad, ‘nog’. Het wachten was namelijk op een doelpunt. Uiteindelijk gebeurde dit in de 83ste minuut. En het verbaasde niemand dat het doelpunt uit een hoekschop viel.

Hierna probeerde St.-Anna een klein offensiefje te creëren, maar dat mocht die naam eigenlijk niet eens hebben. En nadat vier minuten later de 0-2 werd binnengekopt, was de wedstrijd gespeeld. St.-Anna probeerde het nog wel en dirigeerde libero Geert Scheer naar de frontlinie, maar het leverde geen treffer op.

Na een korte blessuretijd blies de prima leidende arbiter Harm van Schepen die middag voor de laatste keer en kon Olyphia terecht de handen in de lucht steken. En St.-Anna? Die heeft kennisgenomen van de wetten der tweede klasse. Het zal zondag 11 september a.s. in Groningen tegen Stadspark veel beter moeten. Het combinatievoetbal moet weer terugkomen, maar daarnaast is er ook een flinke dosis strijdlust en felheid nodig om punten te pakken. Zo gemakkelijk als in de derde klasse gaat het nu eenmaal niet in de tweede klasse. Dus tegen Stadspark er met meer dan 100% tegenaan en daarnaast goed spel op de mat leggen, dan zit de eerste overwinning er zeker in. Klasse is er genoeg. Succes!

Naschrift:
In tegenstelling tot voorgaande seizoenen zal er niet bij iedere uitwedstrijd een verslaggever aanwezig zijn. En de komende twee weken speelt St.-Anna een uitwedstrijd.