Klien Sjiet (124): Zondag op zaterdag, sneu, raar en topvrouw

12 september 2016 17:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 36.

Zondag op zaterdag
De bekerloting wordt woensdag bekend. Voor het eerst sinds jaren speelt St.-Anna weer eens een Bildtse derby. Het eerste fietst (?) op zaterdagmiddag 22 oktober a.s. naar Ouwe Syl. Inderdaad, op zaterdagmiddag. En wie is hier de dupe van? Juist, de zondagclub. Riekt dit naar discriminatie? Nou, dat is weer te overdreven gesteld, maar dat de zondagclub in het nadeel is, moge duidelijk zijn. Natuurlijk, realiseer ik me dat de wedstrijd niet op zondag kan plaatsvinden. Officieel begint de wedstrijd om 17.00 uur, maar dat is niet realiseerbaar, want dan is het al snel donker. Bij zaterdagclubs met verlichting kan de wedstrijd tegen zondagclubs gewoon om 17.00 uur aanvangen of zelfs naar de avond worden uitgesteld, maar Ouwe Syl heeft helaas (nog?) geen kunstlicht rondom het hoofdveld. Dit betekent dat de wedstrijd eerder in de middag dient plaats te vinden. Op zaterdag spelen voor een zondagclub betekent bovendien dat spelers, die doorgaans op deze dag werken, vrij moeten nemen, maar in het ergste geval geen vrij kunnen nemen, terwijl zaterdagclub Ouwe Syl om die reden niemand hoeft te missen. Maar ja, het is niet anders; we zullen eraan moeten geloven.

Qui vive
Maar het wordt vast een mooi duel tussen Ouwe Syl en St.-Anna. Weliswaar zit er drie klassen verschil tussen, maar dat zegt niets als ik jullie vertel dat deze sympathieke en gezellige club al een aantal jaren een heuse cupfighter is. Ouwe Syl schakelde in het verleden clubs uit die veel hoger dan de Sylsters speelden. Dus St.-Anna moet zeker op zijn qui vive zijn. Ja, zoek dat maar even op.

Gevraagd: assistent-scheidsrechter
Jordy Miedema is bepaald geen eenheidsworst, al houdt hij wel van eten. Maar dat terzijde. Jordy is woensdagmiddag geopereerd aan zijn knie en daardoor voorlopig uitgeschakeld als assistent-scheidsrechter van Zondag 1. Hij vraagt een aantal potentiële kandidaten om hem te vervangen, maar niemand van hen is helaas beschikbaar. Als laatste redmiddel doet Jordy een oproep op tweenul.nl. En verhip: het levert een viertal reacties op. Toch is het bestuur van mening dat we eerst nog even in eigen gelederen gaan rondkijken. Uiteindelijk is Jacob Banning bereid om de vlag ter hand te nemen. Hartelijk dank daarvoor, Jacob.

Sneu
Wellicht hadden de vrouwen van 30+ het voetbaltenue de nacht daarvoor alvast aangetrokken, want de speelsters hadden er veel zin in. Dit seizoen is er voor het eerst een team Vrouwen 30+. Veel speelsters maken na een lange afwezigheid hun rentree in competitieverband. Dus zenuwen zullen er vast aan te pas zijn gekomen. Een oplettende lezer proeft al wat voor richting dit stukje uitgaat. Juist, er wordt niet gevoetbald. De competitieronde is met een week uitgesteld. De Bildtse vrouwen zijn echter al aanwezig in de kantine van FVC als ze dit vernemen. Sneu. Er schijnt ergens een voicemail ingesproken te zijn dat het die vrijdagavond niet doorgaat. Maar gelukkig is het in Leeuwarden en dus niet ver van St.-Anna vandaan. Bovendien krijgen ze een drankje aangeboden door de dienstdoende barman van FVC en dat verzacht de teleurstelling enigszins.

Schouder
Als een vis uit de kom schiet dan is dat levensbedreigender dan dat bij een voetballer zijn schouder uit de kom schiet. Bij Johannes de Haan schiet de schouder uit de kom tijdens de vrijdagavondtraining. Hij is minstens drie weken uitgeschakeld. Een spoedig herstel toegewenst, Johannes.

Raar
Ik zou wel eens het antwoord willen hebben op de vraag waarom een tweede elftal op zondag zo vroeg speelt. Het is toch van het zotte dat Peize 2 de aanvangstijd van 10.00 uur hanteert? Ja, ik hoor jullie al denken dat er die zondag blijkbaar meer teams thuisspelen van die club. Oké, maar dan laat je toch pakweg een Peize 4 zo vroeg voetballen? Of dat het tweede altijd zo vroeg speelt, omdat er daarna nog spelers met het eerste kunnen meedoen. Dat kan ook. Maar dan nog kan de aanvangstijd best later gezet worden. Onbegrijpelijk… Nu vertrekt St.-Anna 2 zondagochtend al om 8.00 (!) uur vanaf ‘De Waaie’. En Peize is niet de enige club die dat doet, heb ik mij laten vertellen, want over en paar weken speelt het tweede in Norg tegen Gomos en de wedstrijd begint om… jawel: 10.00 uur. Maar het tweede trekt zich gelukkig niets van dit tijdstip aan en wint met 1-3 van Peize.

Topvrouw
“Olga Kolkman is ‘n topfrou”, wordt er zondagochtend in de kantine tegen mij gezegd en gelijk heeft deze persoon. Na eerst al eens een keer met het derde te hebben meegevoetbald, maakt Olga zondagochtend haar debuut als scheidsrechter bij een seniorenwedstrijd. Zij leidt de wedstrijd als een volleerde arbiter. Klasse!

4x achtereen thuis
Het zal je maar gebeuren: het nieuwe seizoen begint en je speelt meteen vier weken achtereen thuis. Uniek. Dat overkomt Zondag 4. Toch zijn het niet allemaal thuiswedstrijden, want op 25 september a.s. speelt het vierde namelijk uit tegen… St.-Anna 3. En de eerste wedstrijd tegen kampioenskandidaat Bergum 4 wordt zondag met maar liefst 9-3 gewonnen. De columnist beleeft derhalve een geweldige rentree als grensrechter bij het vierde. Bovendien lacht-y him foor en na de wedstriid slop. Als vanouds. De humor ligt niet alleen op straat, maar zeker ook in ‘De Waaie’.

Tot de volgende week.