Hollandscheveld te sterk voor Vrouwen 1

22 september 2016 22:30

Afgelopen zaterdag ontving St.-Anna VR1 Hollandscheveld VR1, dat vorig seizoen via de nacompetitie promoveerde naar de eerste klasse.

De gasten verloren de twee voorgaande wedstrijden beide met 1 – 0. St.-Anna kon dus een pittige wedstrijd verwachten. Het was zelf echter ook gebrand op een goed resultaat na het verlies in Koekange vorige week, dat toch goeddeels aan het zeer matige optreden van een wel heel erg op leeftijd zijnde scheidsrechter te wijten was.

St.-Anna startte in de volgende opstelling: Joyce Steenhouwer; Tamara Blauw, Jildou van Dijk, Pytrik Visser, Natasja Braaksma; Femke Reitsma, Olga Kolkman, Esther Wagenaar (70. Ilse Lijzenga); Lisa-Marije Braaksma (46. Berber Braaksma), Veronique Epema en Miranda Blauw.

Na 8 minuten kreeg St.-Anna de eerste kans, toen Miranda Blauw een voorzet vanaf rechts van Veronique Epema naast kopte. Tien minuten later was het Miranda die juist Veronique bediende door een bal door goed door te koppen, maar haar schot ging over. In de 21e minuut was het Hollandscheveld dat de score wist te openen. Uit een ingooi volgde een voorzet vanaf rechts, waar door de verdediging van St.-Anna niet adequaat genoeg op gereageerd werd. De bal werd vervolgens onhoudbaar voor keepster Joyce Steenhouwer ingeschoten.

St.-Anna had het lastig; het speelde te onrustig, met veel onnodig balverlies tot gevolg. Hollandscheveld had de organisatie goed staan en St.-Anna was vooral in de beginfase zoekende hoe de zeer beweeglijke tegenstanders opgevangen moesten worden. Vlak voor rust zette Hollandscheveld nog even aan, maar de ruststand was 0 – 1.

Ook in de tweede helft was Hollandscheveld de beter voetballende ploeg, al kreeg St.-Anna ook kansen. Berber Braaksma werd goed vrijgezet voor de keepster, maar ze was wat te voorzichtig. In de 76e minuut kreeg St.-Anna dé kans op de gelijkmaker, toen het een penalty kreeg. Na een goede loopactie van Olga Kolkman werd zij in ‘de zestien’ gevloerd. Veronique Epema nam de toegekende strafschop, maar ze miste. Ze mocht echter nog eens aanleggen, omdat de scheidsrechter geconstateerd had dat de keepster te vroeg van de lijn gekomen was. Ook de tweede poging werd echter door de keepster onschadelijk gemaakt.

St.-Anna was eerder al goed weggekomen toen een schot van Hollandscheveld op de lat belandde. In de 90e minuut had St.-Anna alsnog een puntje kunnen stelen, toen Miranda Blauw een uittrap van de keepster goed tot bij Femke Reitsma kon koppen. Femke zag echter geen kans de bal achter de keepster te werken. Vlak voor tijd ging een vrije trap van Hollandscheveld nog net naast het doel van St.-Anna. St.-Anna verloor dus met 0 – 1, wat gelet op het spelbeeld wel terecht was.

Aanstaande zaterdag reist Vrouwen 1 af naar Hoogeveen, waar het De Weide VR1 treft. Deze promovendus staat nog op 0 punten en zal er alles aan willen doen om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen. St.-Anna zal echter (ook) alles op alles zetten om na twee verloren wedstrijden weer punten te pakken.

Femke K.