In memoriam: Jaap Tanja

25 september 2016 8:15

De zon schijnt heerlijk in ‘De Waaie’ op zaterdagochtend. Totdat rond 10.00 uur de telefoon gaat waardoor de zon denkbeeldig achter een wolk verdwijnt. Het is Gerard Tanja, oud-keeper van het eerste in de jaren zeventig en begin tachtig en zoon van Jaap Tanja.

Hij heeft mijn nummer via onze website opgezocht. Gerard vertelt mij dat zijn hait op donderdag 22 september jl. op 87-jarige leeftijd is overleden. Nu is hij op zoek naar een aantal adressen van leden van onze club en hij vraagt of ik hem die kan geven. Dat kan ik.

Na het telefonisch onderhoud begin je te mijmeren: wat heeft Jaap Tanja zoal voor onze club gedaan? Hij is erelid van de kaatsvereniging, dat is bekend, maar dat betekent niet dat zijn verdiensten voor onze club een gelijkenis vertonen met een onbeschreven blad. Integendeel.

Zoals de meeste vrijwilligers begon Jaap als actief voetballer. Hij speelde jarenlang in het eerste elftal van de club. Dan hebben we het over de jaren vijftig.

In 1952 kwam hij in het bestuur en daarin heeft hij tot en met het seizoen 1958-1959 gezeten.

Maar het meest bekend is Jaap als leider en grensrechter van het eerste elftal. Dat heeft hij maar liefst elf seizoenen gedaan. Van 1970 tot en met halverwege 1972 eerst alleen grensrechter, daarna tot en met mei 1979 zowel leider als grensrechter en tot slot van 1979-1981 alleen leider. Er zijn genoeg anekdotes te vertellen over deze periode, want Jaap was allesbehalve kleurloos.

Daarnaast was Jaap jarenlang consul. In het jubileumboek uit 2006 staat dat hij deze functie al in 1963-1964 bekleedde. Eind jaren zeventig was hij ook consul. Of dat vanaf de jaren zestig onafgebroken is geweest, is onbekend.

Nadat hij zitting had gehad in de jubileumcommissie voor het vijftigjarig bestaan van de club in 1981, werd het een periode stil wat betreft zijn activiteiten voor de club. Maar begin jaren negentig nam hij zitting in de jubileumcommissie ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de club. Dit was zijn laatste klus voor onze vereniging.

De laatste jaren woonde de geboren en getogen St.-Annabuurtster dicht bij zijn dochter Paulien in de buurt. In een verzorgingstehuis in Zuid-Holland is hij afgelopen donderdag overleden.

Wij wensen de familie veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.