Ruime thuisoverwinning van St.-Anna op MKV ’29

31 oktober 2016 13:15

Voor zondag 30 oktober stond voor St.-Anna de thuiswedstrijd tegen MKV ’29 op het programma, een aloude en veelal moeilijk te bespelen tegenstander.

Tekst: Willem Hiemstra

St.-Anna speelde in de KNVB 48 keer tegen de Leeuwarders, het won zeventien keer, speelde negen keer gelijk en verloor twee-en-twintig wedstrijden. De eerste thuiswedstrijd was op 9 oktober 1949, eindstand 2-4 voor de gasten (doelpunten Gerrit D. de Jong en Piet de Jong), de laatste thuiswedstrijd was op 14 februari 2015, eindstand 3-2 voor St.-Anna met doelpunten van Pieter Jan Plat, Timo Bijma en Frans Buurstra.

De opstelling van Arnold Haanstra, die voor de 85ste keer als trainer voor de thuisclub acteerde, zag er als volgt uit: in het doel Jouke Bosje en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Johan Dijkstra, Luc Meenderink, Jarco Kingma, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Jorn de Jong, Klaas Jan Bijlsma en Jan-Dirk Faber.

MKV ’29 ging voortvarend uit de startblokken, kreeg enkele kansen in de beginfase, maar doelman Jouke Bosje wist van geen wijken. Bij de eerste de beste aanval van de thuisclub was het raak. Een vloeiende combinatie tussen Dirk-Jan Faber, Klaas Jan Bijlsma en Pieter Jan Plat werd door de laatste beheerst afgerond, 1-0.

Daarna ging de wedstrijd gelijk op met weinig kansen aan beide zijden. Verlies van de bal op het middenveld van Jorn de Jong, die niet sterk speelde deze middag, leidde de gelijkmaker in. De bal werd uiteindelijk door Amin Ait Bihiou Ahmed onberispelijk ingeschoten, 1-1.

MKV ’29 was hierna de ploeg met het betere spel, maar het doelpunt viel in de blessuretijd in de eerste helft aan de andere kant. Een vrije trap van Jarco Kingma caramboleerde via een tegenstander in eigen doel. Ruststand 2-1.

In de tweede helft viel er voor het publiek meer te genieten. Luc Meenderink werd vervangen door Erwin Riemersma en Klaas Jan Bijlsma kreeg de kans om de voorsprong te vergroten, maar zijn boogbal belandde in de handen van doelman Bart Wielinga van de bezoekers.

MKV ’29 was aanvankelijk weer de ploeg die de lakens uitdeelde, St.-Anna kreeg evenwel een unieke kans om de voorsprong uit te breiden. Een overtreding na een kwartier spelen op Jarco Kingma in het strafschopgebied leverde een penalty op. Pieter Jan Plat wist deze kans echter niet te verzilveren, want de slap ingeschoten bal werd een prooi voor de doelman van MKV’29.

Twee minuten later weer een kans voor dezelfde speler, nu redde de doelman opnieuw. Na twintig minuten spelen werd Jarco Kingma vervangen door Jurre Brouwer. Twintig minuten voor het einde werd het 3-1. De doelman van de gasten liet de bal bij een inzet los en Erwin Riemersma rondde naar behoren af.

MKV ’29 kwam soms gevaarlijk door, maar doelman Jouke Bosje was in prima vorm al kreeg hij daarbij eenmaal de hulp van de paal.

Dirk-Jan Faber werd tien minuten voor tijd gewisseld voor Joris Kolkman, die na goed doorzetten een paar minuten voor tijd Pieter Jan Plat de gelegenheid bood om opnieuw te scoren.  Zo eindigde wedstrijd 901 van St.-Anna in de KNVB aller tijden in een ruime, maar toch wel geflatteerde 4-1 overwinning voor St.-Anna.