Verdiende winst voor St.-Anna

8 september 2013 14:00

Beijert, F.

Onbekend

De seizoensopening kon niet beter. Thuis tegen Wacker uit De Wijk (nabij Meppel) werd er eenvoudig gewonnen. Het is omdat de Bildtkers veel kansen verkwanselden, want anders had de score nog veel hoger kunnen oplopen dan de 3-0 eindstand voor St.-Anna. De thuisclub was een paar maatjes te groot voor de debutant in de tweede klasse.

Trainer Arnold Haanstra stuurde de volgende spelers het veld in: Desmond Louwerens; Stefan Banning (54. Pieter Jan Plat), Geert Scheer, Jesse Offringa, Frank Oosterhaven; Waling Westra, Sytze-Jorrit Jorritsma, Theo Valk; Ruben van der Leij (62. Jens de Haan), Klaas Jan Bijlsma en Gerrit Strikwerda (76. Guylian Kick).

Voor het eerst in de geschiedenis van onze club was er een ‘Pupil van de week’ bij de thuiswedstrijd van het eerste elftal. Dit initiatief is afkomstig van de activiteitencommissie. Jeroen Groeneveld beet het spits af en scoorde vanaf de aftrap meteen venijnig in het doel van de tegenstander. Een goed voorteken, zo zou later blijken.

Vanaf het begin werd duidelijk wie de bovenliggende partij was. St.-Anna had duidelijk het overwicht tegen een Wacker dat waarschijnlijk nog moet wennen aan het niveau van de tweede klas. Het was aan de onzorgvuldigheid van St.-Anna te danken dat Wacker tot aan de rust St.-Anna van scoren kon afhouden. St.-Anna kreeg werkelijk zo’n acht achttienkaraats kansen tegen één grote kans van Wacker.

En een ongeschreven wet is dat als je zelf veel opgelegde kansen mist, de tegenstander dit logenstraft, maar gelukkig gebeurde dat niet voor St.-Anna. De verdediging zat uitstekend in elkaar. Dat wil zeggen dat de verdediging zeer betrouwbaar overkwam. Er werd gediscipliGEERT gevoetbald.

Na de rust zette St.-Anna nog een tandje bij. Zoals de gehele wedstrijd zette men de tegenstander goed vast en daar konden de mannen van De Wijk maar moeilijk mee omgaan. Dit resulteerde in de 47ste minuut eindelijk in een voorsprong. Theo Valk zorgde met een droge knal voor de verdiende voorsprong.

St.-Anna combineerde regelmatig op uitstekende wijze. Er werd gewoon goed gevoetbald. Wacker, een overigens sympathieke club met een aantal Friezen in de technische staf, kon de bal nooit vaker dan drie keer de bal in eigen bezit houden. Dit was ook een verdienste van de St.-Annabuurtsters, want de spelers zaten er bovenop, zodat er niet rustig opgebouwd kon worden door de gasten. Daarom werd er veelvuldig gekozen voor de lange bal.

Het wachten was dan ook op het uitbreiden van de score. Daar moest nog lang op gewacht worden, maar uiteindelijk was het in de 68ste minuut Klaas Jan Bijlsma die, in het doelgebied, doelgericht de stand naar 2-0 tilde.

Hiermee was de wedstrijd gespeeld. Wacker was onmachtig, terwijl St.-Anna nog steeds met vloeiende combinaties de aanval zocht, maar wederom veel kansen miste. Het missen van kansen baart toch wel enige zorgen; vooral omdat er een aantal riante tussen zaten die er toch echt wel in hadden gemogen.

In de 82ste minuut was het de goed invallende Jens de Haan die de 3-0 aantekende en daarmee de wedstrijd definitief in het slot gooide. Sterker nog: het slot werd tweemaal omgedraaid en de eindstand van 3-0 stond op het scorebord na negentig minuten.

Een geweldige opsteker voor St.-Anna. Echter, vorig seizoen werd ook de eerste competitiewedstrijd gewonnen. De week daarop moest er afgereisd worden naar Olyphia. Die onderschatting destijds van de toenmalige debutant bleef niet zonder gevolgen met een terechte nederlaag als gevolg.

De selectie zal zich toch niet tweemaal aan de Noordwolder steen stoten? De Bildkers gaan voor de winst, maar dat zal het stugge en solide Olyphia vast ook als doel hebben. St.-Anna reist in ieder geval vol vertrouwen af naar Noordwolde.

Helaas zal het team van Arnold Haanstra het dan waarschijnlijk zonder Stefan Banning moeten doen. Hij viel in de 54ste minuut uit met een hamstringblessure. Deze blessure speelt hem al een aantal seizoenen parten. Hij leek er nu van verlost te zijn, maar dat bleek jammer genoeg niet zo te zijn.