St.-Anna E2 – Leeuwarder Zwaluwen E3

9 november 2013 9:00

Jorrit Vlaskamp

Onbekend

Vandaag tegen de koploper. Zij hadden nog geen wedstrijd verloren. Maar wij ook niet. Wij hadden al wel 2 keer gelijk gespeeld. Vandaar dat we 4 punten achter stonden. Het beloofde dus een hele spannende pot te worden.

En wisten wij wat van Zwaluwen? Ja, een beetje. Want de voorafgaande zaterdag was de coach naar Leeuwarden getogen om de tegenstander te bekijken. En het bleek dat ze voetballende niet beter waren, maar dat ze wel veel meer schoten op het doel. Ze schoten vaker, eerder, sneller en van grotere afstand dan alle andere ploegen. Dus het devies was: niet laten schieten.

De opstelling was daarom ook zodanig dat we het verdedigend goed dicht zouden kunnen houden. Sil van Kooten op keep, Tieme rechtsachter, Sil Jensma midachter/aanvoerder en Jesse linksachter. Thomas zoals altijd op het middenveld en voorin Luuk op links en Danilo op rechts. Op wissel begonnen Mathijs en Daniel.

Scheidsrechter Jorrit Vlaskamp floot voor het begin van de wedstrijd. En in het begin was het over en weer even aftasten hoe het allemaal ging lopen. De eerste kans was voor Zwaluwen met een aanval op ons doel, maar deze werd gered door onze goed uitlopende keeper. En wat bleek ook wij kregen eigenlijk wel veel kansen. Danillo had al een paar goed schiet kansen, die net geen doel raakten. Ook Luuk had een schietkans na een goede pass van Jesse. En even later weer een kans voor Luuk na een goede pass van achteren van Sil, helaas net naast.

Er werd uitstekend gevoetbald door ons hele team. En we waren duidelijk de bovenliggende partij. Wie had dat gedacht? De jongens waren geconcentreerd en hadden een goede inzet. Achterin zat het goed dicht. Want er was de kant van Zwaluwen wel steeds genoeg dreiging. En  voorin konden de jongens vrijuit voetballen. Dat moest toch uiteindelijk wel wat opleveren. Jesse kwam op links al regelmatig mee op en nu maakte hij ook weer een actie tot aan de achterlijn, draaide zich vrij en kon een voorzet geven. En die kwam bij Daniel, die vanaf links als een haas voor het doel verschenen was. Daniel knalde de voorzet met een geweldig schot droog in het net. 1-0. Een voorsprong op de koploper. Wie had dat gedacht? Maar zeker een verdiende voorsprong. Daarna had Zwaluwen ook nog een kans, maar deze werd gekeerd door Sil van Kooten, die uitstekend stond te keepen.

Na de rust is het altijd weer afwachten hoe St.Anna de tweede helft begint. En zo ook deze keer begonnen we weer wat minder. Zwaluwen startte veel sterker en kreeg kansen. Ook kregen ze in de tweede helft veel corners en die waren gevaarlijk. Zo ook die ene, waarbij de bal in het gerommel voor het doel belandde en niet goed weggewerkt kon worden. En Zwaluwen iets feller op de bal zat en konden scoren. 1-1. Niet getreurd. We bleven voetballen. Met kansen genoeg voor Thomas, Sil en Danillo. Maar meestal net naast.

Toen mocht Jesse op links een corner nemen. Deze kwam goed voor. Een Zwaluwen speler was er het eerst bij in de lucht, maar kopte de bal pardoes in eigen goal. Geholpen door de tegenstander stonden we weer voor met 2-1. Een gelukje moet je soms hebben. Zwaluwen had daarna nog wel wat schietkansen. Maar de bildtse wind zorgde ervoor dat de meeste schoten ver over gingen. Af en toe was het nog wat billenknijpen, maar de mannen van St.Anna weerden zich uitstekend. Eindstand 2-1.

Een verdiende overwinning op de koploper en dus nog steeds ongeslagen. Een geweldige prestatie voor onze nagenoeg eerstejaars E-tjes (we maar een 2e jaars) in deze competitie. Want de meeste van onze tegenstanders bestaan voor het grootste deel uit tweedejaars Etjes. Met een euforisch gevoel het weekend in, wat willen we nog meer? Volgende week wacht ons weer een andere spannend pot.